معرفی گل شیپوری

یکی از گیاهان گلدار آپارتمانی که چشم هر بیننده ای را به خود خیره میکند گل شیپوری است. این گیاه یک گیاه چند ساله به حساب می آید، که از شاخه های آن جهت تزئینات استفاده میشود. نام علمی گیاه Zantedeschia و از خانواده ی آراسه ها به حساب می آید. گل شیپوری بیشتر بومی قاره آفریقاست که در رنگها و شکلهای شیپوری صورتی شیپوری سفید شیپوری رنگی، شیپوری اتیوپی، شیپوری زرد پیچی دیده میشود. اما سه گونه ی اصلی گیاه عبارتنداز Aethiopica، Elliottiana و Rehmannii.

به طور متوسط تا 50 یا 60 سانتیمتر میتواند رشد کند.اما گاهی برخی از گونه های آن تا 40 سانتیمتر رشد میکنند. ویژگی منحصر به فرد این گیاه این است که خاصیت دارویی دارد، البته باید آن را به صورت جوشانده مصرف کرد. این گیاه معمولاً در فصل تابستان شروع به گلدهی می کند.

گیاه شناسی گل شیپوری

  نام رایجشیپوری و Calla lily
بومیآفریقا
خانواده Araceae
میزان رشد50 تا 60 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردخاصیت دارویی
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت پیت ماس و شن پرلیت ماسه خاک برگ و کمپوست
انواعAethiopica، Elliottiana و  Rehmannii
فصل گلدهی تابستان

شرایط نگهداری گل شیپوری

  • نور: برای نگهداری به نور مستقیم خورشید نیاز است یا حداقل در روز باید بین ۴ تا ۷ ساعت مقابل نور خورشید قرار بگیرد. این میزان نور برای بیشتر شدن اندازه برگها سلامت گیاه و ظاهر آن بسیار مهم است.
  • آبیاری: آبیاری گیاه در فصل های گرم باید نسبت فصل های سرد بیشتر باشد نباید خاک گلدان کاملا خشک شود و رطوبت خود را از دست بدهد.
  • کوددهی: برای بهبود کیفیت رشد گیاه باید از کودهای مایع استفاده کرد بهتر است که کود دهی در زمان فصل رشد گیاه صورت بگیرد این گیاه در درون گلدان دوره استراحت دارد. پس در دوره استراحت گیاه نیازی به کوددهی نیست.
  • خاک: خاک گیاه باید از پیت ماس و شن پرلیت ماسه خاک برگ و کمپوست باشد.
  • دما: بهترین دمای نگهداری گیاه 20 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد.
  • رطوبت: محیط سرد و مرطوب و یا عدم رطوبت در گرما باعث آسیب جدی و پوسیدگی ریشه خواهد شد.

نحوه ی کشت و تکثیر گل شیپوری

 کشت و تکثیر این گیاه از از دو طریق صورت می پذیرد از طریق بذر و از طریق ریزوم تکثیر از طریق ریزوم به این صورت است که باید ابتدا ریزوم ها را از داخل خاک بیرون کشیده و پس از برش زدن طوری باید در بستر خاک قرار بگیرد که هر کدام از آنها یک جوانه برای رشد داشته باشند این روزها باید به مدت چند روز استراحت کنند سپس آنها در بستر خاک کشور از طریق بذر به این صورت است که از ها را در عمق ۱۰ سانتی متری باید کاش و پس از کشت وزرا روی آنها سایه اندازی شود و در یک مکان کاملاً مرطوب و با دمای مناسب نگهداری شده پس از دو هفته و  شروع به جوانه زنی میکنند.

زمان تعویض گلدان

 نگهداری این گیاه در گلدان مستلزم شزایط خاصی است که بایستی از اواخر زمستان آنها را رعایت نمود. بهترین زمان فصل بهار است.  فصل کشت و تکثیر گیاه به گونه ای است که در همه مواقع می‌توان آن را کشت و تکثیر نمود. اما بهترین موقع فصل بهار است. در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد تا دو سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها و بیماری های گل شیپوری

وجود توده پنبه ای شکل روی گیاه بخاطر وجود شپشک آردآلود می باشد.

دلیل پوسیدگی در قسمت ریشه و همچنین تغییر رنگ دادن برگ های گل شیپوری به رنگ زرد بیماری قارچی می باشد که برای رفع این مشکل باید میزان آب دادن به گیاه را کاهش‌ دهید.

دلیل بدشکلی ظاهر گیاه و ريزش برگ های گل شیپوری وجود آفتی به نام تریپس می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *