معرفی ساکولنت غوره ای

ساکولنت غوره‌ای گیاهی رونده است که در شرایط محیطی مناسب ارتفاع آن به چندین متر هم می‌رسد، از این رو برای زیباسازی اماکن مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه با توجه به شکل برگهایش به دانه تسبیحی و رشته مرواریدی هم معروف است که میتواند به عنوان آویز استفاده شود. گیاه غوره ای با نام علمی Senecio rowleyanus از خانواده ی Asteraceae بوده که بیشتر بومی جنوب و جنوب غرب آفریقاست. ساکولنت غوره ای فصل تابستان گل‌های کوچک سفید رنگی را شکوفا می‌کند که معطر هستند. ابلق و قرمز دو نوع از این گیاه است. ساقه های گیاه میتواند تا 2 متر هم رشد کند.

گیاه شناسی ساکولنت غوره ای

نامهای رایجدانه تسبیحی و رشته مرواریدی
بومیجنوب و جنوب غرب آفریقا
خانواده Asteraceae
میزان رشد2 متر
ویژگی های منحصر به فردنگهداری اسان و استفاده به عنوان آویز
دمای نگهداری 20 تا 30 درجه ی سانتیگراد
بستر کشت خاک برگ +پرلیت و مقدار کمی ماسه
انواعابلق و قرمز
فصل گلدهی تابستان

شرایط نگهداری ساکولنت غوره ای

  • نور: این گیاه به نور نسبتا زیاد و غیر مستقیم نیازمند است بنابراین توصیه می شود آن را در پشت پنجره های آفتاب گیر که با پرده ای پوشیده شده باشد قرار دهید .
  • نور مصنوعی نیز می تواند تامین کننده نیاز نوری این گیاه باشد البته که در صورت استفاده از نور مصنوعی برای این گیاه رشد آن به تعویق می افتد، به طوری که اگر این گیاه به روزی 3الی 4 ساعت نور طبیعی نیاز داشته باشد این مدت زمان به روزی 15 ساعت در شرایطی با نور مصنوعی تغییر می کند.
  • آبیاری: بین دو آبیاری از خشک شدن خاک گلدان اطمینان حاصل کنید و سپس اقدام به آبیاری مجدد گیاه کنید.
  • کوددهی: در فصول رشد هر ماه اقدام به کوددهی این گیاه کنید .برای تغذیه این گیاه می توانید از کود مخصوص ساکولنت و کاکتوس ها و کود های پتاس بالا استفاده کنید .
  • خاک: برای خاک مناسب این گیاه می توانید از خاک مخصوص کاکتوس و یا ترکیب خاک برگ +پرلیت و مقدار کمی ماسه استفاده کنید .
  • همچنین لازم به ذکر است که خاک این گیاه باید درصد کمی اسیدی و قلیایی باشد و همچنین غنی از املاح و عناصر مختلف برای تامین نیاز های گیاه باشد.
  • دما: ایده آل ترین دما برای نگهداری از ساکولنت غوره ای دمای 20 الی 30 درجه سانتی گراد است البته که این گیاه میتواند تا دمای 15 درجه سانتی گراد را تحمل کند ولی در دمایی پایین تر شاهد ریزش برگ های آن ،یخ زدگی و از بین رفتن گیاه خواهید بود .
  • رطوبت: این گیاه قادر است رطوبت مورد نیاز خود را تامین کند و به همین دلیل نیازی به جزیره و یا غبار پاشی برای تامین رطوبت خود ندارد. رطوبت بیش از اندازه موجب خشک شدن و از بین رفتن گیاه می شود بنابراین در صورتی که در شهرهایی با رطوبت بالا زندگی می کنید نگهداری از این گیاه بسیار دشوار است .

نحوه ی کشت و تکثیر ساکولنت غوره ای

 برای تکثیر این گیاه از دو روش قلمه ساقه و قلمه برگ اقدام کنید

تکثیر به روش تقسیم ساقه :

برای تکثیر به این روش قلمه ای به طول 7 الی 10 سانتی متر ببرید و آن را به محلی سایه منتقل کنید تا پینه ببندد. سپس آن را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و تا 2 سانتی متر در خاک فرو کنید و سپس روی گلدان را با پلاستیکی شفاف بپوشانید و آن را به محیطی با دما 18 درجه سانتی گراد منتقل کنید .پس از گذشت 10 تا 15 روز شاهد ریشه دار شدن قلمه گیاه خواهیم بود.

تکثیر به روش قلمه برگ :

شما می توانید با جدا کرد کردن و کاشتن هر یک از برگ های گیاه در خاک نسبت به تکثیر این گیاه اقدام کنید .

برای این روش کافی است ابتدا و انتهای برگ با خاک در تماس باشد .پس از قرار دادن برگ ها در خاک ،بر روی آن پلاستیک شفاف کشیده و قلمه ها را به محیطی با دمای 18 درجه سانتی گراد منتقل کنید.

زمان تعویض گلدان

 در صورت بیرون زدگی ریشه های گیاه از انتهای گلدان ، نسبت به تعویض گلدان آن اقدام کنید و گیاه را به گلدانی با حداقل دو سایز بزرگ تر منتقل کنید .

آفت ها وبیماریهای ساکولنت غوره ای

  • پهن شدن برگ های غوره ای به چه علت است ؟

علت این عارضه در برگ های غوره ای می تواند تشنگی بیشش از حد گیاه باشد.

  • علت له و زرد شدن برگ های غوره ای

علت این مشکل می تواند بیماری های قارچی و یا آبیاری بیش از حد و نداشتن زهکشی مناسب باشد .برای رفع این عارضه توصیه می شود میزان آبیاری را کاهش داده و در صورت نیاز از سموم قارچ کش استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *