معرفی گیاه آرالیا

آرالیا برگ پهن یا آرالیا ژاپنی از گیاهان همیشه سبزاست، که به دلیل مقاوم بودن نسبت به نور و دما، گزینه ی مناسبی جهت نگهداری در ادارات و سازمانها و به طور کلی مکانهای سربسته است. آرالیا که گاهی به آن آرالیای دروغین هم گفته میشود با نام علمی japonica Aralia از خانواده ی ARALIACEAE به شمار میرود که زادگاه آن به  شرق آسیا و خصوصاً کشور ژاپن برمیگردد. آرالیا در دو رنگ ابلق و طلایی وجود دارد، که آرالیا مینیاتوری، آرالیا کالیفرنیایی، آرالیا الیتا، آرالیا چوب شیطان و آرالیا مینگ، از گونه های رایج این گیاه است. برخی از گونه‌های این گیاه دانلود 2تا ۶ متر می تواند رشد کند. ویژگی منحصر به فرد این گیاه سبز بودن همیشگی آن و همچنین مقاوم به شرایط سخت است. همچنین آرالیا دارای خواص درمانی بیشماری است که بیشتر در درمان سرماخوردگی، سرفه، بیماریهای پوستی و درمان تب یونجه کاربرد دارد.

گیاه شناسی آرالیا

نامهای رایجآرالیای دروغین آرالیا برگ پهن
بومیشرق آسیا و خصوصاً کشور ژاپن
خانوادهARALIACEAE
میزان رشد2تا ۶ متر
ویژگی های منحصر به فردخواص دارویی
دمای نگهداری20 تا 27 درجه سانتیگراد
بستر کشتخاک باغچه، کمپوست، پرلیت و کوکوپیت
انواعآرالیا مینیاتوری، آرالیا کالیفرنیایی، آرالیا الیتا، آرالیا چوب شیطان و  آرالیا مینگ
فصل گلدهیتابستان

شرایط نگهداری گیاه آرالیا

  • نور: ایده آل ترین نور برای نگهداری گیاه آرالیا مکان های پر نور می باشد اما به دلیل اینکه این گیاه به نور کم هم مقاوم است می‌توان آن را در مکان های سایه هم نگهداری نمود
  • آبیاری: برای آبیاری گیاه سبک خاک گلدان باید کامل خشک شود هرچند که آبیاری بیش از حد نیز موجب پوسیدگی ریشه های گیاه می گردد در فصل تابستان میزان آبیاری هر چهار روز یکبار و در فصل زمستان این میزان می تواند کاهش پیدا کند
  • کوددهی: کوددهی و تغذیه گیاه در فصل بهار و تابستان هر یک ماه باید صورت بگیرد و در فصل استراحت گیاه نیاز به کوددهی نیست و بهتر است که از کودهای مایع برای اینکار استفاده کرد.
  • خاک: برای کشت و نگهداری این گیاه از خاک باغچه، کمپوست، پرلیت و کوکوپیت استفاده کرد
  • دما: مناسب ترین دما برای نگهداری این گیاه 20 تا 27 درجه سانتیگراد است، البته در دمای پایین تر نیز می تواند رشد کند اما سرما این گیاه را از بین میبرد.
  • رطوبت: گیاه آرالیا نیازمند رطوبت بالا میباشد، به طوری که در تابستان لازم است هر روز آبپاشی شود.

نحوه ی کشت و تکثیر

 برای کشت و تکثیر این گیاه سه روش کلی وجود دارد: قلمه، بذر و پاجوش.

برای تکثیر به روش قلمه ابتدا بایستی که قلمه های مناسبی از گیاه مادری تهیه نمود. قلمه ها باید طوری باشند که بعد از جدا شدن از شاخه مادر دوباره به سر شاخه و قلمه بند تقسیم شود. بعد از تهیه قلمه ها باید به مدت پنج دقیقه داخل قارچ کش قرار داده شوند، پس از این زمان قلمه های آماده شده به مدت ۱۰ ثانیه در هورمون ریشه زایی قرار داده می‌شوند و در بستر کشت مناسب کشت میشوند. بستر کشت مناسب برای تکثیر قلمه ها، معمولاً پرلیت می باشد که درصد آن به صورت ۶۰ درصد پرلیت ریز و ۴۰ درصد پرلیت درشت با هم ترکیب میشوند. پس از اتمام کشت قلمه ها، آبیاری صورت می‌گیرد. آبیاری باید به حدی باشد که آب از ته گلدان خارج شود. قلمه های آماده شده بایستی در یک مکان مرطوب خصوصاً در اتاق مه پاش چیده شوند تا ریشه گیاه، شروع به رشد کند.

زمان تعویض گلدان

 بهترین زمان فصل بهار است.  فصل کشت و تکثیر گیاه به گونه ای است که در همه مواقع می‌توان آن را کشت و تکثیر نمود. اما بهترین موقع فصل بهار است. در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد یک تا دو سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها و بیماری های آرالیا

در هوای گرم ساقه ها بیش از اندازه بلند و ضعیف می شوند و فاصله بین برگ ها نیز زیاد می شود و برخی برگ ها نیز به سمت پایین خم می شوند.

هوای سرد نیز باعث سیاهی برگها میشود.

شته ها و شپشک های آردآلود به دلیل تغذیه از شیره ی گیاه، موجب بدشکل و زرد شدن برگ های جوان این گیاه می شوند و ممکن است گیاه آلوده، کوتاه قامت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *