معرفی گیاه امپیشن

گیاه امیشن یا گل حنا، گیاهی است با گلهای خوشه ای یا منفرد، کم پر یا پرپر به رنگهای صورتی، ارغوانی، قرمز و سفید. این گیاه گاهی تحت عنوان به من دست نزن شناخته میشود؛ که علت نامگذاری این است که با لمس میوه ها که به صورت کپسول میباشند، سریع باز شده و میریزند. البته که در زبان فارسی تحت عنوان گل حنا شناخته شده، اما امپیشن هم رایج است.گیاه امپیشن به صورت بوته های یکساله و چندساله وجود دارد. نام علمی این گیاه impatiens balsamina از خانواده ی Balsaminaceae به شمار میرود که بیشتر بومی شرق قاره آفریقا است.

این گیاه در حدود 8000 گونه ی اصلی دارد؛ که در رنگبندی صورتی، قرمز، بنفش، گلبهی و سفید خودنمایی می کنند. حداکثر میزان رشد این گیاه ۲۰  تا ۳۵ سانتی متر است.

از ویژگی های خاص گیاه این است که امپیشن مقاوم به سایه کامل است، و درصورت قرتر گرفتن در مکان نیمه سایه میتواند تا چند سال عمر کرده و در کل سال به گل بنشیند. فصل گلدهی گیاه امپیشن بهارمی باشد، معمولا از اواخر خرداد تا اوایل پاییز گیاه امپیشن به گل مینشیند. چنانچه محیط خیلی گرم باشد، گلدهی متوقف یا گلها شروع به ریزش میکنند.

گیاه شناسی امپیشن

نامهای رایجگل حنا، به من دست نزن، سولماز شیرازی
بومیشرق قاره آفریقا
خانوادهBalsaminaceae
میزان رشد۲۰  تا ۳۵ سانتی متر
ویژگی های منحصر به فردمقاوم به سایه کامل
دمای نگهداری20 تا 27 درجه سانتیگراد
بستر کشتپیت ماس، کوکوپیت و خاک برگ
انواعصورتی، قرمز، بنفش، گلبهی و سفید
فصل گلدهیبهار

شرایط نگهداری امپیشن

  • نور: با اینکه امپیشن میتواند در نور بسیار پایین هم رشد کند ولی نباید محیط نگهداری بسیار تاریک باشد از طرفی با داشتن ساقه و برگهای ظریف به محض قرار گرفتن در معرض مستقیم نور مستقیم خورشید شروع به خشک شدن و پژمرده شدن گیاه میشود.
  • آبیاری: هر دو روز یکبار به آبیاری نیاز دارد در فصول گرم نباید سطح خاک گلدان خیلی خشک شود البته سطح خاک گلدان نیز نباید زیاد خشک باشد.
  • کوددهی: برای رشد و کیفیت بهتر گیاه می‌توان از کودهای مرغوب مایع استفاده کرده می‌توان از کودهای حیوانی و آلی هم استفاده نمود.
  • خاک: برای کشت و تکثیر گل امپیشن و نگهداری آن از خاک باغچه پیت ماس کوکوپیت خاک برگ می توان استفاده کرد.
  • دما: برای رشد و نگهداری گیاه دمای محیط بایستی، بین 20تا 27 درجه سانتیگراد باشد.
  • رطوبت: برای کشت بذر امپیشن نیاز به رطوبت بسیار بالایی است، و برای نگهداری از گیاه باید رطوبت نسبی تامین باشد.

نحوه ی کشت و تکثیر گیاه امپیشن

 تکثیر امپیشن بیشتر از طریق قلمه است هرچند که از طریق بذر هم میتوان این کار را انجام داد. کشت و تکثیر امپیشن در اوایل بهار تا تابستان صورت می‌گیرد برای تهیه قلمه از گیاه مادری قلمه هایی به طول  ۸ تا ۱۰ سانتیمتر از از گیاه مادری جدا شده سپس قلمه های تهیه شده را باید در هورمون ریشه زایی در مدت ۱۰ ثانیه قرار داده و آنها را در بستر کشت که از پیت ماس پرلیت کوکوپیت ماسه است می توان کشت نمود پس از اتمام کارقلمه های کشت شده داخل یک مکان رطوبت دار مثل دستگاه بخار قرار داده شده و آبیاری صورت بگیرد.

زمان تعویض گلدان

در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد، اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. بهترین موقع تعویض گلدان، زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد. با توجه به رشد گیاه امپیشن، یک تا دو سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها و بیماری های امپیشن

زرد شدن و ریزش برگ ها: کم آبی یا نور کم میتواند علت این مشکل باشد.

زنگ زدگی ساقه: به علت آبیاری بیش از حد این اتفاق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *