معرفی قاشقی چماقی

گیاه قاشقی چماقی،یکی از گونه های خانواده Piperaceae است که نام علمی آن Peperomia magnoliiaefolia و بومی کشور برزیل جنگل های آمازون و آمریکای جنوبی میباشد. قاشقی چماقی گیاهی همیشه سبز با برگ هایی گوشتی و جثه ای کوچک است که در صورت فراهم کردن شرایط مطلوب شاهد گل دهی گیاه نیز خواهید بود. با وجود اینکه این گیاه یک گیاه تقریبا مقاوم است، چنانچه نسبت به نگهداری گیاه سهل انگاری صورت گیرد، گیاه از بین میرود.

گیاه شناسی قاشقی چماقی

نامهای رایجقاشقی چماقی
بومیکشور برزیل جنگل های آمازون و آمریکای جنوبی
خانواده Piperaceae
میزان رشد30 تا 60 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردرشد در مکانهای کم نور و سایه
دمای نگهداری 20 تا 30 درجه سانتیگراد
بستر کشت ماسه سرند شده پیت ماس خاک باغچه ای و خاک برگ
انواعآرگریا کاپراتا اپتوسیفولیااسکندنس نیوالیس
فصل گلدهی بهار و تابستان

شرایط نگهداری قاشقی چماقی

  • نور: قاشقی چماقی، در نور های خیلی کم هم رشد میکند. تابش مستقیم نور خورشید به این گیاه، باعث مرگ آن می شود.
  • آبیاری: گیاه قاشقی چماقی، به آبیاری فراوان نیاز ندارد، بنابراین در زمستان هر دو هفته یکبار میتوان به گیاه آب داد و در تابستان هم هم در هفته دو بار می توان آبیاری نمود.
  • کوددهی: از کودهای آهن  دارمی توان برای کود دهی استفاده کرد، اما در فصل های سرد نیاز به کوددهی نیست.
  • خاک: خاک مناسب برای این گیاه ماسه سرند شده، پیت ماس، خاک باغچه ای و خاک برگ سبک است. اما برای تکثیر می توان از پرلیت شکری رطوبت داده شده و ماسه سرند شده استفاده کرد.
  • دما: این گیاه در برابر سرما تحمل زیادی ندارد بنابراین بایستی که دمای مناسبی بین 20 تا 30 درجه را برای رشد گیاه انتخاب نمود.
  • رطوبت: به رطوبت نسبی، نیاز دارد بنابراین دو مرتبه در هفته در تابستان و یک مرتبه در هفته در زمستان غبار پاشی گردد.

نحوه ی تکثیر و کشت قاشقی چماقی

 گیاه قاشقی چماقی، به دو روش قلمه ساقه و برگ تکثیر میشود.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه ساقه ابتدا قلمه های دو بندی از روی گیاه مادری جدا نموده و بستری از ترکیب پرلیت شکری و ماسه سرند شده تهیه نموده و بستر آماده شده به صورت کامل رطوبت داده میشود. قبل از کشت قلمه ها گلدان ها بایستی کاملا ضدعفونی شوند. قلمه ها به مدت 10 ثانیه درون هورمون ریشه زایی قرار داده میشوند و سپس کشت میشوند. بعد از کشت قلمه ها درون بستر کشت، آنها را باید در یک محیط با دمای 20 درجه نگهداری کرد. حدود یک ماه زمان لازم است تا قلمه ها به ریشه دهی برسند، که بعد از عمل ریشه زایی، به گلدان و محیطی دیگر منتقل میشوند.

تکثیر به روش قلمه برگ: یک برگ را از گیاه باید جدا کرد سپس به هر حالتی میتوان در بستر مناسب کشت نمود.

تعویض گلدان

 به دلیل داشتن ریشه ای ضعیف و سطحی، گلدان کوچک را ترجیح می‌دهد اما بهتر است هر 2 یا 3 سال یکبار برای تعویض گلدان اقدام کنید. برای داشتن گیاهی سالم و سرحال بهتر است ماهی یکبار سطح خاک را کمی خراش دهید تا هوا به داخل خاک نفوذ کند، توجه کنید که با اینکار به ریشه ها آسیبی وارد نشود.

آفت ها و بیماری های گیاه قاشقی چماقی

  • وجود لکه های سیاه بر روی برگ ها: در صورت مشاهده این عارضه برروی برگ ها، گیاه شما در معرض حمله آفات قرار گرفته است که برای رفع آن توصیه می شود سطح برگ گیاهان را با مخلوط آب و صابون بشویید .
  • نازک شدن برگ ها: کمبود مواد مغذی و یا عدم دریافت نور کافی باعث ایجاد این مشکل برای گیاهان تان می شود،در صورت بروز این مشکل پس از چک کردن شرایط محیطی ،در صدد رفع آن اقدام کنید.
  • پوسیدگی ریشه: آبیاری بیش از حد باعث ایجاد این عارضه در گیاه است ،در صورتی که پوسیدگی عمقی نیست میزان آبیاری را کاهش دهید و از زهکشی های انتهای گلدان اطمینان حاصل کنید .
  • وجود توده های پنیه ای شکل بر روی گیاه: علت این عارضه را می توان شپشک آرد آلود دانست، که در صورت آلوده شدن گیاه به آن توصیه می شود ابتدا برگ های گیاه را با الکل و پنبه تمیز کنید و سپس از سم کونفیدور یا کلروپیرفوس استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *