معرفی زاموفیلیا مشکی

زاموفیلیا مشکی، یکی از گیاهان آپارتمانی است که دارای برگهای زیبا و جذاب است، تا حدی که گاهی با گل مصنوعی اشتباه گرفته میشود. چنانچه شرایط مناسبی برای گیاه فراهم شود رشد سریعی را تجربه میکند. زاموفیلیا مشکی، با چندین نام مختلف شناخته میشود از جمله ی آنها میتوان، زاموفیلیا بلک، زاموفیلیا سیاه، زاموفیلیا کلاغ سیاه را نام برد. زاموفیلیا مشکی، با نام علمی Zamioculcas zamiifolia Rave  در گلخانه ای در کره ی جنوبی با تغییر رنگ و تکثیر پدید آمده است. : به طور متوسط تا 60 سانتیمتر و گیاهان مسن تر تا 120 سانتیمتر میتوانند رشد کنند. زاموفیلیا مشکی، دارای گل میباشد و در صورتیکه گیاه به سن بلوغ رسیده باشد گل های آن، در فصل خاصی (حدودا اواخر تابستان تا اوایل پاییز ) ظاهر میشود.

گیاه شناسی زاموفیلیا مشکی

نامهای رایجزاموفیلیا بلک، زاموفیلیا سیاه، زاموفیلیا کلاغ سیاه
بومیشرق آفریقا و کره ی جنوبی
خانواده ARACEAE
میزان رشد60 تا 120 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردمقاوم دربرابر خشکی
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت ترکیب پرلیت، کوکوپیت و ماسه
انواعزاموفیلیا سبز، زاموفیلیا ابلق، زاموفیلیا کوتوله، زاموفیلیا طلایی
فصل گلدهی اواخر تابستان تا اوایل پاییز

شرایط نگهداری زاموفیلیا مشکی

  • نور: این گیاه به نور متوسط و غیرمستقیم نیاز دارد. از قرار دادن آن زیر نور شدید و مستقیم خورشید بپرهیزید زیرا این شرایط سوختگی برگ ها و مرگ گیاه را در پی خواهد داشت. زاموفیلیا محیط کم نور را به پر نور ترجیح می دهد. توصیه می کنیم چند ساعت از روز گلدان خود را در کنار پنجره جنوبی قرار دهید تا از نور فیلتر شده استفاده کند. اگر در خانه نور کافی وجود نداشته باشد می توانید به کمک نور مصنوعی فلورسنت نور مورد نیاز زاموفیلیا را تامین کنید.
  • آبیاری: با توجه به اینکه برگ ها و ساقه های گوشتی زاموفیلیا مشکی، مقدار زیادی آب در خود ذخیره می کنند و در زمان نیاز، از آن استفاده می کنند نیاز آبی این گیاه نسبت به سایر گیاهان کمتر است. در فصل بهار و تابستان هر هفته یک مرتبه و در فصول سرد این میزان را کاهش می یابد. اگر در آبیاری زاموفیلیا زیاده روی شود، ریشه ی آن به سرعت دچار پوسیدگی شده و پس از مدتی گیاه از بین میرود. از طرفی کمبود آب نیز موجب ریزش برگ ها شده و آن را با مشکلات زیادی درگیر می کند پس در میزان آبدهی به این گیاه تعادل را باید رعایت نمود.
  • کوددهی: زاموفیلیا مشکی، نیاز مبرمی به کود ندارد، اما برای داشتن رشد ایده آل و افزایش شاخ و برگ باید کود رسانی انجام شود.بهترین زمان برای تغذیه ی زاموفیلیا مشکی، فصل تابستان هر ماه یک مرتبه است.
  • خاک: زاموفیلیا برای داشتن رشد مناسب باید در بستری حاوی مواد مغذی کاشته شود. بهترین خاک برای این گیاه ترکیب پرلیت، کوکوپیت و ماسه می باشد. بستر کشت باید طوری باشد که از تجمع آب جلوگیری کرده تا باعث پوسیدگی ریشه ها نشود.
  • دما:زاموفیلیامشکی، هوای گرم را بهتر از هوای سرد تحمل می کند؛ البته برای اینکه رشد ایده آلی داشته باشد باید در دمای بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد قرار گیرد. از قرار دادن زاموفیلیا در دماهای پایین خودداری شود؛ زیرا توانایی تحمل هوای سرد را نداشته و دچار یخ زدگی خواهد شد.
  • رطوبت:این گیاه برای رشد به رطوبت کمی نیاز دارد. یکی از نشانه های عدم رطوبت کافی در این گیاه قهوه ای شدن نوک برگ ها می باشد.

نحوه ی کشت و تکثیر زاموفیلیا بلک

 برای تکثیر این گیاه کافیست چند نکته ی ساده را رعایت کنید تا گیاهی زیبا و خاص داشته باشید. قبل از هر چیز لازم است بدانید تکثیر این گیاه به دو روش قلمه ی برگ و تقسیم بوته انجام میگیرد.

تکثیر به روش قلمه برگ:

برای تکثیر به این روش یک برگ سالم و جوان را انتخاب کرده و از گیاه مادر جدا کنید. انتهای آن را با هورمون ریشه زایی آعشته کرده و در گلدانی با سایز مناسب (نباید خیلی بزرگ باشد.) همراه با خاک مناسب بکارید. با قرار دادن آن در محیطی با دمای مناسب و آبیاری مناسب پس از مدتی گیاهتان شروع به ریشه زایی کرده و تبدیل به گیاهی زیبا خواهد شد.

تکثیر از طریق ریزوم:

یکی از رایج ترین روش های تکثیر زاموفیلیا از طریق ریزوم ها صورت می گیرد. برای این کار کافیست گیاه خود را از گلدان خارج کرده و ریزوم های آن را تقسیم کنید. در نهایت هر کدام را در گلدانی جدا بکارید. تامین رطوبت آن را تا زمان ریشه زایی جدی بگیرید.

زمان تعویض گلدان

 میزان رشد زاموفیلیا بلک زیاد است به گونه ای که اگر در فصل رشد شرایط مناسبی داشته باشد میتواند در روز ۱ سانتی متر رشد کند. پس باید قبل از اینکه گیاه بیش از ظرفیت گلدان شد، چه از نظر شاخه و برگ و چه از نظر ریشه بهتر است گیاه را به یک گلدان یک سایز بزرگتر منتقل کنید

آفت ها وبیماریهای زاموفیلیا بلک

 زاموفیلیا گیاه مقاومی است اما در صورتی که در تامین نیازهایش تعادل را رعایت نکنید ممکن است دچار بیماری های خاصی شود از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وجود لکه های زرد رنگ روی برگها: در صورت نگهداری گیاه در محیط بیرون از منزل و تابش مستقیم نور خورشید، و همچنین حمله ی شته ها به گیاه لکه های زرد رنگ روی برگها ایجاد میشود.

برای نابودی این موجودات می توانید محلول آب و صابون را روی گیاه خود اسپری کرده و پس از چند دقیقه آن را بشویید. در صورتی که بیش از حد تکثیر پیدا کرده بودند برگ های آلوده را جدا کرده و دور بریزید.

  • نازک شدن برگ ها و تغییر رنگ آنها: قبل از هر چیز باید بدانید که برگ های نوجوان زاموفیلیا در ابتدا نازک و کمرنگ هستند اما پس از مدتی که به خوبی رشد کردند پررنگ و ضخیم خواهند شد.زاموفیلیا به نور زیادی نیاز ندارد اما اگر این نیاز کم به خوبی فراهم نشود برگ های آن نازک و کمرنگ خواهند شد. برای پیشگیری از بروز این مشکلات، نور مورد نیاز زاموفیلیا را تامین کنید.
  • ریزش برگ های زاموفیلیا: در صورتی که این اتفاق برای برگ های قسمت پایین زاموفیلیا رخ بدهد امری طبیعی است؛ اما اگر ریزش غیر طبیعی را مشاهده کردید باید در صدد برطرف کردن آن برآیید. دلیل بروز این مشکل آبیاری بیش از حد است مقدار آبیاری را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *