معرفی گیاه پپرومیا رونده

پپرومیا رونده، با نام علمی  PEPEROMIA MAGNOLIAEFOLIA از خانواده ی Piperaceae و بومی قاره آمریکا خصوصا، کشور برزیل است. ظاهر پپرومیا رونده اینگونه است: برگها گوشتي و تخم مرغي شكل بوده و براق و ابلق با رنگهای سفيد – كرمي در متن سبز رنگ، و پر از فرورفتگي و برجستگيها، به رنگ سبز تيره با رگه هاي سبز روشن. پپرومیا ها دارای هزار گونه مختلف است اما مهم ترین آنها در سه شکل: بوته ای، رونده و عمودی که اغلب آن ها همیشه سبز هستند. برخی از گونه‌های پپرومیا عبارتند از: کاپراتا، آب توسیافیلیا، تندی فیلیا اسکاندیس روسو، آرگریا. یکی از ویژگی های بارزپپرومیا رونده، امکان رشد آن در تراریوم است. گلدهی پپرومیا رونده معمولاً اواسط بهار تا پاییز است، البته گلهای بزرگ و نمایشی ندارد و شکل گلهای آن به صورت فشرده است مانند سنبل، که زیبایی خاصی به گیاه می بخشد.

گیاه شناسی پپرومیا رونده

نامهای رایجپپرومیا رونده
بومیقاره آمریکا
خانواده Piperaceae
میزان رشد20 تا 35 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردنگهداری به عنوان آویز
دمای نگهداری 20 تا 30 درجه سانتیگراد
بستر کشت پرلیت و پیت ماس ماسه سرند
انواعآرگریا، آب توسیافیلیا، تندی فیلیا اسکاندیس روسو پروستراتا،ابلق، قلبی
فصل گلدهی بهار و تابستان

شرایط نگهداری پپرومیا رونده

  • نور: نورمستقیم خورشید می‌تواند به گیاه آسیب برساند؛ بنابراین باید در فصول گرم تابش مستقیم نور خورشید به دور نگه داشته شود.
  • آبیاری: میزان آبیاری گیاه به خاک آن بستگی دارد، البته نباید زیاد آبیاری شود. خاک گلدان باید نسبتاً خشک شود، اما در فصول گرم باید خاک آن مرطوب نگه داشته شود.
  • کوددهی: برای کوددهی در فصل رشد گیاه، هر چهل روز یکبار می توان به وسیله کود های مایع خصوصاً کوه آهن تغذیه شود.
  • خاک: خاک گیاه در شرایط گلخانه، میتواند ترکیبی از پرلیت، پیت ماس، ماسه سرند شده و همچنین کودهای پتاس و آلی باشد. ولی برای نگهداری گیاه در خانه خاک گلدان میتوان از خاک باغچه ای و ماسه استفاده شود.
  • دما: دمای 20 تا 30 درجه سانتیگراد، بهترین دمای نگهداری پپرومیا رونده است.
  • رطوبت: طوبت موجود در محیط برای نگهداری از پپرومیا کافی است ،البته که برای رشد بهتر گیاه توصیه می شود از جزیره و یا غبار پاشی بهره بگیرید.

نحوه ی تکثیر و کشت گیاه پپرومیا رونده

روش کشت و تکثیر پپرومیا رونده به دو روش: قلمه برگ و قلمه ساقه می باشد.

قلمه برگ: برگ‌های قوی و بزرگ با دم برگ های تقریباً یک تا سه سانتیمتری، از گیاه مادری گرفته می‌شود، بعداز تهیه قلمه برگ، آنهارا در به مدت 10 ثانیه در هورمون ریشه زایی قرار داده و در گلدان که نصف آن پرلیت درشت و بر روی آن پرلیت شکری خالص رطوبت داده شده است، با فاصله از هم، قرارداده میشوند. پس از اتمام کار، قلمه های کشت شده آبیاری می شود و روی آنها با روزنامه سایه اندازی می شود و برای ریشه زایی، در یک محیط با دمای 20 تا 22 درجه سانتیگراد و پر نور نگهداری میشوند. بعد از گذشت 30روز قلمه های کشت شده شروع به ریشه زایی کرده که بایستی به محیط و گلدان دیگر منتقل شوند.

  قلمه ساقه: شاخه های توپر به اندازه ی 5 تا 10 سانتیمتر، از گیاه مادری گرفته میشود. قلمه های آماده شده بایستی به مدت 10 ثانیه در هورمون ریشه زایی قرار داده شده و در بستر کشت مناسب که پرلیت و پیت ماس است، کشت میشوند. بعد از کشت قلمه ها جهت حفظ رطوبت، روی آنها را بایستی با روزنامه پوشاند و در محیطی با نور بالا البته به دور از تابش مستقیم نور خورشید، و در دمای 20 درجه نگهداری کرد. بعد از گذشت 1 ماه قلمه ها شروع به به ریشه زنی میکنند.

نکته ی مهم: قبل از کشت حتما گلدانها با مواد ضدعفونی کننده، ضد عفونی شوند.

زمان تعویض گلدان

در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود.

آفت ها و بیماری های گیاه پپرومیا رونده

  • وجود لکه های سیاه بر روی برگ ها: در صورت مشاهده این عارضه برروی برگ ها، گیاه شما در معرض حمله آفات قرار گرفته است که برای رفع آن توصیه می شود سطح برگ گیاهان را با مخلوط آب و صابون بشویید.
  • نازک شدن برگ ها: کمبود مواد مغذی و یا عدم دریافت نور کافی باعث ایجاد این مشکل برای پپرومیا رونده می شود، در صورت بروز این مشکل پس از چک کردن شرایط محیطی، در صدد رفع آن اقدام کنید.
  • پوسیدگی ریشه: آبیاری بیش از حد باعث ایجاد این عارضه در گیاه است، در صورتی که پوسیدگی عمقی نیست، میزان آبیاری را کاهش دهید و از زهکشی های انتهای گلدان اطمینان حاصل کنید.
  • وجود توده های پنیه ای شکل بر روی گیاه: علت این عارضه را می توان شپشک آرد آلود دانست؛ که در صورت آلوده شدن گیاه به آن توصیه می شود، ابتدا برگ های گیاه را با الکل و پنبه تمیز کنید و سپس از سم کونفیدور یا کلروپیرفوس استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *