معرفی کروتون خری

یکی دیگر از انواع کروتون ها کروتون گور خری است که به دلیل شکل برگهایش به این نام، نامگذاری شده است. کروتون گورخری با نام علمی CODIAEUM VARIEGATUM جز خانواده ی افوربیاسیاست، که دارای نامهای دیگری از جمله کرچک هندی،  حب السلاطین، کدیاتم، تارفل و پترا میباشد. این گیاه که بومی جنوب شرق آسیا است دارای ۱۵ گونه اصلی می باشد. حداکثر میزان رشد گیاه در گلدان بین ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر می باشد البته در خارج از گلدان باید از بناهای آن به بیش از ۳ متر می تواند رشد کند. این گیاه گل نمی دهد اما برگ های بسیار زیبای آن که در رنگ های مختلفی میباشند از سفید زرد قرمز صورتی و نارنجی و شکل متنوع در برگ های آن زیبایی خاصی به گیاه بخشیده است. از ویژگیهای منحصر به فرد این گیاه این است که چند ساله است و همیشه سبز می باشد.

گیاه شناسی کروتون پنجه کلاغی

  نامهای رایجکرچک هندی،  حب السلاطین، کدیاتم، تار فل و پترا
بومیجنوب شرق آسیا
خانواده افوربیاسیا
میزان رشد60 سانتیمتر تا 3 متر
ویژگی های منحصر به فردهمیشه سبز و برگهای رنگارنگ
دمای نگهداری 20 تا 27 درجه سانتیگراد
بستر کشت خاکبرگ، پیت ماس و پرلیت
انواعدارای ۱۵ گونه اصلی می باشد
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری کروتون گورخری

  • نور: برای نگهداری از کروتون گورخری، به محیطی با نور متسط نیاز است.
  • آبیاری: این گیاه یک گیاه مقاوم است، بنابراین در فصل های گرم سال، هر ۱۰ روز یکبار و در فصول سرد هر دو هفته یکبار میتوان به گیاه آب داد.
  • کوددهی: بهترین روش برای جذب مواد مغذی استفاده از کودهای مایع است معمولاً کود دهی در فصل های بهار و تابستان هر ۲۰ روز یکبار باید تکرار شود و در فصل زمستان نیاز به کوددهی نمیباشد.
  • خاک: خاکبرگ، پیت ماس و پرلیت بهترین و ایده آل ترین بستر نگهداری گیاه است.
  • دما: بهترین دمای نگهداری گیاه معمولاً بین 20 تا 27درجه سانتیگراد می باشد.
  • زطوبت: این گیاه رطوبت دوست است بنابراین در روزهای گرم میتوان از غبارپاشی مستقیم استفاده کرد.

نحوه ی کشت و تکثیر کروتون پنجه کلاغی

 بهترین روش برای کشور تکثیر این گیاه معمولاً قلمه زنی می باشد. به همین منظور برای تهیه قلمه ابتدا قلم هایی به اندازه ۱۵ سانتی متر از گیاه مادری جدا نموده و آنها را در بستر مناسب ترکیبی از پرلیت و ماسه و پیت ماس می‌تواند باشد بعد از قرار دادن در هورمون ریشه زایی کشت نمود. بعد از کشت بایستی که روی قلمه ها سایه اندازی شده و در یک مکان مرطوب مثل مه باش، تا زمان ریشه دهی نگهداری شود.

زمان تعویض گلدان

 در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد، بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود.  بهترین موقع تعویض گلدان، زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد. به طور کلی تا یک سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها و بیماری های کروتون پنجه کلاغی

  • برگهای منقبض شده: نشان از تشنگی گیاه و گرمای زیاد دارد.
  • خشک شدن برگها: بدلیل هوای سرد این اتفاق رخ میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *