معرفی پپرومیا قرمز

گیاه پپرومیا قرمز، با نام علمی Peperomia magnoliiaefolia گیاهی همیشه سبز و رشد آهسته است. این گیاه از خانواده Piperaceae و بومی برزیل است. از پپرومیا قرمز میتوان به عنوان آویز استفاده کرد همچنین مناسب نگهداری در شرکت ها، ادارات و سازمانهاست. پپرومیا دارای سه گونه اصلی می باشد: گونه اول دم برگ قرمز رنگ دارد- گونه دوم ساقه های بلند قرمز دارد و برگ های آن معمولاً کرک دار است گروه سوم بالا رونده می باشد که میتوان آنها را به داربست وصل کرد. در شرایط ایده آل بیشترین میزان رشد آن تا حدود 35 سانتیمتر است. یکی از ویژگی های بارز گیاه پپرومیا رشد در مکانهای کم نور وسایه است. این گیاه گل نمی دهد اما برگهای بسیار چروکیده زیبایی دارد که که می تواند جایگزین برای گل باشد. 

گیاه شناسی پپرومیا معمولی

نامهای رایجبرگ قاشقی
بومیبرزیل
خانوادهPiperaceae
میزان رشد35 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردرشد در مکانهای کم نور
دمای نگهداری15 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشتپیت ماس پرلیت شکری و خاک برگ
انواع3 گونه ی اصلی
فصل گلدهیفاقد گلدهی

شرایط نگهداری پپرومیا قرمز

  • نور: برای نگهداری از پپرومیا قرمز، نور دریافتی باید به شکل فیلتر شده باشد. تابش مستقیم خورشید سوختگی برگها را به دنبال دارد. نگهداری در کنار پنجره های جنوبی بهترین گزینه برای تامین نور مورد نیاز گیاه است.
  • آبیاری: آبیاری زیاد پپرومیا قرمز را دچار بیماری می کند، بنابراین بایستی که در هر آبیاری خاک گلدان خشک شده باشد سپس آبیاری انجام شود. در فصول گرم هر 3 تا 4 روز آبیاری صورت گیرد.
  • کوددهی: برای تغذیه گیاه از کودهای مایع مخصوص گیاهان، باید استفاده نمود. کوددهی بیشتر در فصول گرم صورت میگرد؛ این عمل باعث شادابی گیاه میشود.
  • خاک: به طور معمول بستر کشت و نگهداری گیاه، پیت ماس، پرلیت شکری و خاک برگ است، اما برای نگهداری در منزل می توان از خاک، با زه کشی بالا استفاده کرد.
  • دما: دمای نگهداری این گیاه بین 20تا 25درجه است. پپرومیا سبز، محصول مناطق گرمسیری است؛ بنابراین باید در مکانی با دمای مناسب، نگهداری شود.نگهداری گیاه در محیط سرد باعث ازبین رفتن گیاه میشود.
  • رطوبت: پپرومیا قرمز، از گیاهان رطوبت دوست می باشد. برای تامین رطوبت گیاه، میتوان از روش جزیره استفاده کرد. به این صورت که زیر گلدانی را با شن پر کرده و روی آن آب ریخته شود، و سپس گلدان روی آن قرار داده شود.

نحوه ی تکثیر و کشت پپرومیا قرمز

 روش کشت و تکثیر پپرومیا قرمز به دو روش: قلمه برگ و قلمه ساقه می باشد.

قلمه برگ: برگ‌های قوی و بزرگ با دم برگ های تقریباً یک تا سه سانتیمتری، از گیاه مادری گرفته می‌شود، بعداز تهیه قلمه برگ، آنهارا در به مدت 10 ثانیه در هورمون ریشه زایی قرار داده و در گلدان که نصف آن پرلیت درشت و بر روی آن پرلیت شکری خالص رطوبت داده شده است، با فاصله از هم، قرارداده میشوند. پس از اتمام کار، قلمه های کشت شده آبیاری می شود و روی آنها با روزنامه سایه اندازی می شود و برای ریشه زایی، در یک محیط با دمای 20 تا 22 درجه سانتیگراد و پر نور نگهداری میشوند. بعد از گذشت 30روز قلمه های کشت شده شروع به ریشه زایی کرده که بایستی به محیط و گلدان دیگر منتقل شوند.

  قلمه ساقه: شاخه های توپر به اندازه ی 5 تا 10 سانتیمتر، از گیاه مادری گرفته میشود. قلمه های آماده شده بایستی به مدت 10 ثانیه در هورمون ریشه زایی قرار داده شده و در بستر کشت مناسب که پرلیت و پیت ماس است، کشت میشوند. بعد از کشت قلمه ها جهت حفظ رطوبت، روی آنها را بایستی با روزنامه پوشاند و در محیطی با نور بالا البته به دور از تابش مستقیم نور خورشید، و در دمای 20 درجه نگهداری کرد. بعد از گذشت 1 ماه قلمه ها شروع به به ریشه زنی میکنند.

نکته ی مهم: قبل از کشت حتما گلدانها با مواد ضدعفونی کننده، ضد عفونی شوند.

زمان تعویض گلدان

با توجه به رشد کند پپرومیا سبز، تعویض گلدان زمان خاصی ندارد اما زمانی که ریشه ها از گلدان بیرون زد، در فصل بهار و یا تابستان این کار صورت بگیرد. ذکر این نکته لازم است که در شرایط نگهداری در گلخانه، هر زمان میتوان نسبت به تعویض گلدان اقدام نمود.

آفت ها و بیماری های پپرومیا قرمز

  • پژمردگی برگها: نداشتن خاک با زه کشی مناسب و هم چنین تشنگی گیاه سبب پژمردگی برگهای پپرومیا میشود.
  • سیاه شدن ساقه: درصورتی که ساقه گیاه سیاه شده است، نشان از آبیاری بیش از حد گیاه دارد. آبیاری بیش از حد سبب پوسیدگی ریشه در گیاه میشود.
  • ریزش برگها: در صورت ریزش برگها یا کودهی متوقف شده است یا کوددهی بیش از اندازه بوده است.
  • تجمع نمک ها در خاک: در صورت عدم خاک با زهکشی بالا تجمع نمکها به وجود می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *