معرفی آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا علاوه بر زیبایی متفاوت و خیره کننده، دارای خواص بیشماری است. شما می توانید با نگهداری از این گیاه در کنار زیباسازی دکوراسیون منزل از ژل درون برگ های سبز رنگ آن برای برطرف کردن مشکلات متعددی استفاده کنید..

آلوئه ورا با نام علمی Aloe vera نوعی ساکولنت است که زادگاه آن شبه جزیره عربستان و مناطق شرقی و جنوبی آفریقا می باشد. آلوئه ورا دارای چندین نام در فارسی است که  صبر زرد یا چادُروا و در طب سنتی با نامهای صِبر ، صبارا و صبر سقوطری از نامهای مشهور گیاه است. این گیاه دارای مقاومت بالایی است که در صورت دارا بودن شرایط نگهداری، در آپارتمان  نیز رشد می کند. این گیاه زیبا آرامش بخش بوده و خاصیت تصفیه کنندگی هوا را نیز دارد.

گیاه شناسی آلوئه ورا

  نامهای رایجصبر زرد یا چادُروا و در طب سنتی با نامهای صِبر ، صبارا و صبر سقوطری
بومیشبه جزیره عربستان و شرق و جنوب آفریقا
خانواده ساکولنت
میزان رشد60 تا 100 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردخواص دارویی گیاه
دمای نگهداری 20 تا 30 درجه سانتیگراد
بستر کشت خاک سبک و ماسه
انواع——-
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری آلوئه ورا

  • نور: آلوئه ورا به نور زیاد احتیاج دارد.
  • آبیاری: بهتر است زمانی آبیاری شروع شود که خاک گلدان کاملا خشک شده باشد؛ زیرا این گیاه رطوبت زیاد را دوست ندارد.
  • کوددهی: این گیاه به انواع کودهای خاصی احتیاج ندارد؛ اما زمانی که از لحاظ رشدی در سطح کیفی پایین قرار گرفته است، می‌توان از انواع کود آهن برای بهبود کیفیت استفاده نمود.
  • خاک: خاک مناسب برای نگهداری از آلوئه ورا باید سبک باشد تا رطوبت را جمع نکند، زیرا رطوبت بالا، باعث پوسیدگی ریشه ها میشود.
  • دما : بهترین دما برای نگهداری 20 تا 30 درجه است.
  • رطوبت: آلوئه ورا، نیاز به رطوبت بالایی ندارد.

نحوه ی کشت و تکثیر گیاه آلوئه ورا

این گیاه پر خاصیت به روش پاجوش و قلمه ی برگ تکثیر داده می شود. در ادامه این دو روش را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تکثیر به روش پاجوش:

گیاه آلوئه ورا معمولا بعد از رسیدن به سن بلوغ پاجوش تولید می کند. اکثرا از طریق همین پاجوش ها این گیاه را تکثیر می دهند.

ابتدا گیاه مادر را از گلدان خارج کرده و چک کنید که دچار پوسیدگی و خرابی نشده باشد سپس به آرامی پاجوش ها را از آن جدا کرده و در گلدانی با سایز مناسب بکارید. دقت داشته باشید که خاک پاجوش ها حتما زهکشی شده و غنی باشد.

بعد از کاشت گیاه مادر و آلوئه ورا های کوچک خود را به محل مد نظرتان انتقال دهید.

تکثیر به روش قلمه ی برگ:

ملایمت در این کار حرف اول را می زند. ابتدا برگی سالم و عاری از گونه آلودگی را به آرامی با استفاده از چاقوی تیز و ضد عفونی شده برش زده و در محلی نسبتا گرم قرار دهید. بعد از اینکه بخش بریده شده ی آن پینه بست و قارچ ها و باکتری ها توانایی ورود به درون برگ را نداشتند قلمه ی خود را در بستری مناسب بکارید. تا اتمام روند ریشه زایی به صورت ویژه از گیاه خود مراقبت کنید

تعویض گلدان

به دلیل رشد بالای گیاه لازم است تا هر زمان نسبت به تعویض گلدان اقدام نمود.

آفات و بیماری های آلوئه ورا

با توجه به اینکه آلوئه ورا در دسته ی کاکتوس ها جای دارد از مقاومت بالایی برخوردار است به همین دلیل به ندرت دچار بیماری می شود. با این وجود گاهی برخی آفات و بیماری ها آن را تهدید می کنند. در ادامه چند مورد از مهم ترین مشکلاتی که ممکن است برای آلوئه ورا پیش بیایند را بررسی خواهیم کرد.

شپشک آرد آلود:

در صورتی که از این گیاه در فضای بیرون نگهداری شود و بعد از مدتی به درون منزل منتقل شود این موجودات به آن حمله خواهند کرد. برای درمان از سموم سیستمیک استفاده کنید.

لکه سیاه:

گزیده شدن آلوئه ورا توسط حشرات متفاوت و تخم ریزی آن ها لکه های سیاهی روی آلوئه ورا ایجاد می کند. اگر از گیاهتان در خانه نگهداری می کنید  چنین مشکلی برایش ایجاد نخواهد شد.

پوسیدگی ریشه:

همانطور که گفته شد این بیماری بر اثر آبیاری بیش از حد به وجود می آید. برای درمان فواصل بین آبیاری را افزایش دهید و در صورت لزوم خاک گلدان را نیز تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *