تکثیر این گیاه به حدی آسان است که حتی افراد مبتدی می توانند به راحتی این کار انجام دهند. معمولا نازیخی ابلق به دو روش تکثیر می یابد این دو روش عبارتند از:

  • کاشت بذر
  • قلمه زنی

تکثیر به روش کاشت بذر:

ابتدا بستر مناسبی برای نازیخی ابلق آماده کرده و آن را به طور کامل خیس کنید. بعد از اینکه آب از کف گلدان خارج شد بذرهایی که از قبل تهیه کرده اید را در عمق کم بکارید.

برای افزایش روند جوانه زنی می توانید با یک نایلون شفاف همراه با چند سوراخ روی گلدان را بپوشانید. بعد از مشاهده ی جوانه ها پلاستیک را برداشته و گلدان خود را به محل مناسبی انتقال دهید.

تکثیر به روش قلمه زنی:

قلمه زنی از پرطرفدار ترین راه های تکثیر نازیخی است. ناگفته نماند قلمه زنی راه های متفاوتی دارد که رایج ترین آن ها قلمه ی ساقه می باشد. برای این کار کافیست مراحل زیر را انجام دهید تا تکثیر با موفقیت صورت گیرد.

ابتدا ساقه ای جوان و عاری از هرگونه آلودگی را انتخاب کرده و با استفاده از قیچی تیز و استریل شده آن را از گیاه مادر جدا کنید. بهتر است ساقه ی بریده شده حداقل 10 سانتی متر طول داشته باشد.

بعد از برش دو راه پیش رو دارید:

1. قلمه را در آب قرار دهید و بعد از ریشه دهی آن را در بستر مناسب بکارید.

2. انتهای قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و  مستقیما آن را در  خاک مناسب بکارید. توصیه می کنیم از  ترکیب شن+خاک برگ+ پرلایت و کوکوپیت برای بستر این گیاه استفاده کنید.

زمان تعویض گلدان

در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد یک تا دو سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *