رایج ترین روش های تکثیر شویدی،  تقسیم بوته و کاشت بذر است.

تکثیر به روش تقسیم بوته:

برای تکثیر به این روش ابتدا چند ضربه ی آرام به گلدان وارد کرده و گیاه مادر را خارج کنید؛ سپس تمام اجزای آن را مورد بررسی قرار دهید. زمانی که از سلامت آن اطمینان حاصل کردید با استفاده از چاقوی تیز و استریل شده آن را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قطعه را در گلدانی جدا با بستری مناسب بکارید. دقت داشته باشید هر قسمت باید دارای ریشه و ساقه ی جداگانه باشد در غیر این صورت روند تکثیر به خوبی انجام نمی شود.

تکثیر به روش کاشت بذر:

بذرهای گل شویدی را می توانید به صورت آماده یا از میوه های شویدی تهیه کنید. حدود یک شبانه روز آن ها را در آب ولرم بخیسانید.

بستری مناسب(ترکیب پیت ماس، کوکوپیت و خاک معمولی) آماده کرده و بذر را در عمق کم بکارید. بعد از کاشت برای حفظ رطوبت و افزایش روند جوانه زنی روی گلدان را با استفاده از یک نایلون شفاف همراه با چند سوراخ بپوشانید. در نهایت گلدان خود را به محلی با دمای تقریبی 25 درجه سانتی گراد قرار دهید. حدودا یک ماه زمان لازم است که جوانه ها سر از خاک بیرون بیاورند. بعد از مشاهده ی جوانه ها پلاستیک را از روی گلدان برداشته و شویدی خود را به محل مد نظرتان منتقل کنید.

زمان تعویض گلدان

در شرایط کشت و نگهداری در گلخانه زمان خاصی برای تعویض گلدان وجود ندارد اما در منزل زمانی که ریشه ها بیرون زده باشند میتوان نسبت به تعویض گلدان اقدام نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *