معرفی گل کاغذی

یکی از گیاهانی که میتواند به عنوان یک دکور زیبا در ورودی منازل قرار بگیرد گل کاغذی است. البته که در داخل منزل هم میتوان از آن نگهداری کرد. گل کاغذی دارای رنگهای مختلفی است که در کنار هم میتوانند فضای منزل را بسیار زیبا سازند. کاغذی دارای 250 گونه یمختلف است که که به طور کلی به 3 دسته تقسیم میشوند: گل کاغذی کوتوله، گل کاغذی بدون خار و گل کاغذی غول پیکر. کل کاغذی با نام علمی bouguainvillea glabra جزو خانواده ی Nyetaginaceae به شمار میرود. این گیاه بیشتر بومی نواحی نیمه گرمسیری آمریکای جنوبی است. به طول معمول قابلیت تبدیل شدن به بونسای را دارد. گل کاغذی در گلدان میتواند 2 تا 3 متر رشد کند و چنانچه در فضای باز نگهداری شود تا 10 متر هم قابلیت رشد دارد. ویژگی منحصر به فرد این گیاه این است که یک گیاه رونده به حساب می آید و همچنین در فضای بیرون از منزل نیز رشد میکند و در شرایط گرم و خشک و استوایی نیز رشد میکند. فصل گلدهی گیاه معمولاً در اواخر بهار و فصل تابستان می باشد که گلهای بسیار زیبایی روی گیاه پدیدار می شود.

گیاه شناسی فیلودندرون

  نامهای رایجگل کاغذی
بومیآمریکای جنوبی
خانواده Nyetaginaceae
میزان رشد2 تا 3 متر
ویژگی های منحصر به فردرشد در فضاهای باز
دمای نگهداری 20 تا 30 درجه سانتیگراد
بستر کشت پرلیت و پیت ماس کمپوست خاک گلدان و باغچه
انواعقرمز صورتی بنفش سفید ابلق
فصل گلدهی اواخر بهار و فصل تابستان

شرایط نگهداری گل کاغذی

  • نور: این گیاه برای رشد بهتر و با کیفیت تر و همچنین برای گلدهی به نور زیاد و حداقل ۵ الی ۶ ساعت خصوصاً نور مستقیم خورشید نیاز دارند بنابراین اگر در فضای بیرون و در معرض نور خورشید باشد کیفیت آن بهتر خواهد بود.
  • آبیاری: برای آبیاری حتما خاک گلدان باید خشک باشد آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه های این گیاه خواهد بود در فصل گرما هر سه روز و در فصل سرما با توجه به میزان خشکی خاک گلدان آبیاری صورت بگیرد.
  • کوددهی: به دلیل ظرافت ریشه های این گیاه برای تقویت آنها باید از کودهای آهن به صورت مایع هستند استفاده کرد همچنین می توان از فسفر و کریستالون در فصل رشد استفاده کرد
  • خاک: خاک مناسب برای نگهداری و کشت گیاه هر خاکی میتواند باشد اما بهتر است که حتماً زهکشی شده باشد بهترین خاک برای رشد تکیه و معمولاً پرلیت و پیت ماس کمپوست خاک گلدان و باغچه می باشد
  • دما: دمای بهینه برای نگهداری گیاه از 20 درجه تا 30 درجه سانتیگراد می تواند باشد، معمولاً دمای سرد و زیر صفر می تواند برای گیاه آسیب زا باشد.
  • رطوبت: برای نگهداری از گل کاغذی رطوبت محیط کفایت میکند و نیازی به رطوبت بالا نیست ولی چنانچه درصدد تامین رطوبت باشید میتوانید رطوبت 60 تا 70 درصد تامین کنید.

نحوه ی کشت و تکثیر گل کاغذی

تکثیر این گیاه از طریق قلمه، خواباندن در زمین و یا پیوند جوانه می باشد.

 تکثیر به روش قلمه : معمولاً قلمه های انتهایی و ساقه هایی که در اندازه ۱۵ سانتی متر هستند از گیاه مادری جدا می‌شوند و در هورمون ریشه زایی قرار می گیرد سپس در بستر مناسب پرلیت و پیت ماس قرار داده شده و روی آنها به وسیله پلاستیک سایه اندازی می شود بعد از ریشه دهی باید قلمه ها باید به گلدان جدید منتقل شوند.

زمان تعویض گلدان

 زمانی که ریشه از زیر گلدان خارج شد بهترین زمان برای تعویض گلدان میباشد و این تعویض را بهتر است که در فصل بهار و قبل از رشد گیاه انجام دهید. البته که در شرایط نگهداری در گلخانه هر زمان میتوان نسبت به تعویض گلدان اقدام نمود.

آفت ها و بیماری های گل کاغذی

  • کم شدن رشد گیاه گل کاغذی: کم بودن نور محل نگهداری عامل این مشکل است.
  • زرد شدن برگهای گل کاغذی: آبیاری زیاد و جمع شدن آب در زیر گلدان این مسئله را به وجود می آورد.
  • ریختن گلهای گل کاغذی: عدم آبیاری منظم و تشنگی گیاه باعث ریزش برگهای گیاه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *