معرفی گیاه سیکاس

سیکاس گیاهی با برگهای بزرگ است، که به عنوان فسیل زنده شناخته میشود. سیکاس از خانواده سیکاداسه، بومی شرق آسیا خصوصا ژاپن است. سیکاس با نام علمی Cycas revoluta بیش از 300 گونه ی مختلف دارد. سیکاس رومفی، سیکاس کریکینالیس، متروکسایلون ساگو از معروفترین آنها هستند.  برخی دیگر مانند زامیا و استانژریا دارای ساقه های زیر زمینی است.به بیان دیگر ساقه های سیکاس ها مانند مانند نخل ها ،ستونی شکل و ،بدون انشعاب و در ابعاد مختلف است. ارتفاع تنه برخی از گونه های این گیاه زیبا تا 15 الی 16 متر متغییر است. به طور متوسط بین 1 تا 3 متر میتواند رشد کند. نگهداری در منزل و بیرون از منزل از نکته های قابل توجه در ارتباط با این گیاه است همچنین این گیاه گل نمیدهد اما مانند کاج مخروط تولید میکند. نکته ی مهم: تمامی قسمت های موجود در این گیاه سمی است و می تواند منجر به بروز حساسیت و بیماری در انسان و حیوانات خانگی شود .

معرفی سیکاس

نامهای رایجسیکاس، نخل زینتی و سیکاس رولوتا
بومیشرق آسیا و ژاپن
خانواده سیکاداسه
میزان رشد1 تا 3 متر
ویژگی های منحصر به فردنگهداری در منزل و بیرون از منزل
دمای نگهداری 15 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت پیت ماس+پرلیت
انواعسیکاس رومفی، سیکاس کریکینالیس، متروکسایلون ساگو
فصل گلدهی فاقد گلدهی اما بذر تولید میکند

شرایط نگهداری سیکاس

  • نور: سیکاس نیز مانند سایر گیاهان که به صورت نخل هستند(سیکاس از خانواده نخل ها به حساب نمی آید) به نور زیادی برای رشد نیاز دارد. بنابراین توجه کنید که حتما 2 الی 3 ساعت نور را در اختیار گیاه قرار دهید .
  • نکته بسیار مهم این است که برگ های سیکاس همیشه یه سمت  نور می رود بنابراین شما باید هر هفته گیاه را 90 درجه بچرخانید .
  • در صورت قرار گیری گیاه در شرایط محیطی با نور کم شاهد رشد علفی و کم پشت شدن برگ های گیاه خواهید بود . مناسب ترین مکان برای قرار گیری این گیاه پشت پنجره است که حداقل روزی 8 الی 10 ساعت نور دریافت کند.
  • آبیاری: این گیاه نیازمند آبیاری متوسط است و تا حدودی می تواند تشنگی را تحمل کند. نکته ای باید به آن دقت کنید این است که به هیچ وجه بر روی ساقه و برگ های آب نریزید زیرا این امر موجب پوسیدگی ساقه و برگ های گیاه می شود .

سعی کنید به دو منظم این گیاه را آبیاری کنید و بین دو آبیاری اجازه دهید تا خاک گلدان تا عمق 2 الی 4 سانتی متر خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد گیاه کنید.

  • کوددهی: از کود های تقویتی و یا معمولی با فرمول سه بیست که میزان نیتروژن ،فسفر و پتاس بالایی دارند برای تغذیه این گیاه استفاده کنید .
  • خاک: از ترکیب پیت ماس+پرلیت برای خاک این گیاه استفاده کنید .نکته ای که در کاشت سیکاس باید به آن توجه کنید این است که در کاشت سیکاس گیاه را به گونه ای درون خاک قرار دهید که نمی از پیاز سیکاس روی خاک و نیمی زیر آن قرار گیرد. این گیاه خاکی اسیدی را دوست دارد و با قرار گیری در محیطی با خاک اسیدی می تواند مواد مغذی را بهتر دریافت  کند.
  • دما: دمای 15 الی 25 درجه سانتی گراد مناسب ترین دما برای نگهداری از این گیاه است . این گیاه تا حدودی نسبت دمای پایین مقاوم است و می تواند محیطی با دمای از 6 درجه سانتی گراد را تحمل کند .توجه داشته باشید که قرار گیری گیاه در محیطی کمتر از 6 درجه منجر به آسیب در گیاه می شود ،این در حالی است که قرار گیری گیاه در محیطی با 0 و یا کمتر منجر به مرگ گیاه می شود.
  • رطوبت: این گیاه به رطوبت علاقه مند است بنابراین سعی کنید همیشه آن را در محیطی با رطوبت بالا قرار دهید.

نحوه ی کشت و تکثیر سیکاس

 به دو روش می توانید نسبت به تکثیر این گیاه اقدام کنید .

تکثیر به روش پاجوش:

برای تکثیر به این روش باید پاجوش های ایجاد شده در کنار تنه مادری را با دقت جدا کرد و سپس آن ها را به قارچ کش آغشته کرده و در نهایت به بستر جدید منتقل کنید .توجه داشته باشید که حدود 3 الی 6 ماه برای ریشه دار دار شدن پیاز ها زمان لازم است .

تکثیر به روش کاشت بذر :

این روش بسیار دشوار تر از شرایط قبلی است و نیاز به مهارت و شرایط گلخانه ای دارد .

زمان تعویض گلدان

سیکاس از جمله گیاهان با رشد کم است بنابراین توصیه می شود هر دو سال یک بار به منظور تعویض خاک گیاه اقدام به تعویض گلدان گیاه کرده و آن را به گلدانی با یک سایز بزرگ تر منتقل کنید .

آفت ها و بیماری های سیکاس

  • شپشک آرد آلود: شپشک ها با تغذیه از شیره گیاه ،به آن آسیب زده و منجر به ضعیف شدن گیاه می شوند . در صورتی که گیاه شما به این آفت آلوده شده بود ابتدا برگ های آن را با الکل و پنبه پاک کرده و سپس از سم کونفیدور یا کلروپیرفوس استفاده کنید.
  • کنه : در صورت که شاهد بروز این مشکل بر روی گیاه خود بودید به این معناست که گیاه شما به کنه مبتلا شده است بنابراین باید از سموم کنه کش در جهت رفع آن ها اقدام کنید .
  • زرد شدن برگ های سیکاس: این عارضه به دلایل گوناگون مانند آبیاری زیاد وعدم زهکشی مناسب اتفاق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *