معرفی پتوس

گیاه پتوس که گاهی پوتوس هم گفته میشود یک گیاه محبوب است که با شاخه های آویز و برگهای قلبی شکل زیبایی خانه را دو چندان می‌کند و نقش مهمی در اکسیژن سازی و پاکسازی هوا از سموم و انرژی های منفی ایفا می‌کند. پتوس دارای انواع مختلف با شکل ظاهری متفاوت است که از جمله آنها می‌توان به پتوس ابلق، پتوس نئون، مرمری، پتوس ساتین، پتوس سبز، پتوس سفید یا ارتشی، پتوس مانجولا، پتوس هاوایی، پتوس سبو بلو را نام برد. نام انگلیسی pothos و نام علمی آن Epipremnum aureum است. این گیاه از خانواده ی شیپوریان و بومی مناطق جنوب آسیا میباشد. از ویژگی منحصر به فرد گیاه این است که خاصیت رونده دارد و و کشت و تکثیر آن بسیار آسان است. به طوریکه می تواند در آب و بدون خاک رشد کند. این گیاه می تواند تا چندین متر رشد کند که البته بسته به چگونگی نگهداری گیاه دارد. فصل خاصی برای کشت و تکثیر آن وجود ندارد و همچنین این گیاه گل نمی دهد بلکه برگها زیبایی خاصی به گیاه بخشیده است که در رنگ ها و اشکال مختلف به رنگ سبزسیر، سفید و به شکل قلب هستند. نکته ی قابل توجه اینکه گیاه پتوس، سمی است و در صورت تماس با آن ممکن است تحریک و استفراغ اتفاق افتد. 

گیاه شناسی گیاه پتوس

  نامهای رایجپتوس و پوتوس
بومیجنوب آسیا
خانواده شیپوریان
میزان رشدتا چندین متر
ویژگی های منحصر به فردرشد در آب و تصفیه سازی سموم
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت خاک برگ و خاک باغچه، پرلیت و کوکوپیت
انواعپتوس ابلق پتوس طلایی، پتوس نئون، مرمری، پتوس ساتین، پتوس سبز، پتوس سفید یا ارتشی، پتوس مانجولا، پتوس هاوایی، پتوس سبو بلو،
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری گیاه پتوس

  • نور: این گیاه در شرایط نیمه سایه بهتر می توانند رشد کند و نور مستقیم خورشید می تواند آسیب های جدی به گیاه وارد کند.
  • آبیاری: بهتر است زمانی آبیاری شروع شود که خاک گلدان کاملا خشک شده باشد زیرا این گیاه رطوبت زیاد را دوست ندارد.
  • کوددهی: این گیاه به انواع کودهای خاصی احتیاج ندارد اما زمانی که از لحاظ رشدی در سطح کیفی پایین قرار گرفته است می‌توان از انواع کود آهن برای بهبود کیفیت استفاده نمود.
  • خاک: خاک گیاه در شرایط تکثیر  و همچنین نگهداری درگلخانه ترکیبی از کوکوپیت و پرلیت درشت می باشد اما در شرایط نگهداری منزل می توان خاک و کود آماده و خاک برگ و خاک باغچه استفاده کرد.
  • دما : بهترین دما برای نگهداری پتوس 20 تا 25 درجه است.
  • رطوبت: پتوس، نیاز به رطوبت بالایی ندارد، ولی بهتر است هفته ای دو مرتبه از غبار پاشی برای رطوبت گیاه استفاده کرد.

نحوه ی تکثیر و کشت گیاه پتوس

 تکثیر این گیاه بسیار آسان است برای تکثیر می توان قلمه های سه بندی تهیه کرد در گلدان ها و در بستر مناسب کشت نمود. ابتدا سر شاخه ها را باید جدا کرد و بعداز جدا کردن همچنین برگ پایین قلم ها گرفته نمی شود پس از آبیاری بایستی که که از اتمام کار بایستی که گلدان های پر شده آبیاری شود.

زمان تعویض گلدان

 در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. مناسبترین زمان تعویض گلدان، زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد.

آفت ها و بیماری های گیاه پتوس

زردشدن برگ‌های گیاه: مشکلات قارچی، پوسیدگی ریشه و نقاط باکتریایی باعث این ایجاد مشکل میشود.

چروک شدن برگها: علت سردی هواست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *