معرفی ساسنوریا هانی گلد

سانسوریا هانی گلد یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی است که دربرابر شرایط بد محیطی بسیار مقاوم است. سانسوریا هانی گلد، دارای چندین نام مختلف است که سانسوریا آشیانه پرنده، سانسوریا تریفاسکیتا هانی، گلدن هانی، گیاه خوش شانسی از جمله ی آنهاست. سانسوریا هانی گلد با نام علمی Sansevieria Golden Honey از خانواده ی Liliaceae و بومی نواحی نیمه استوایی اروپا، هندوستان و آفریقاست. سانسوریا بیش از 70 گونه اصلی دارد. رنگ آن‌ها از سبز تیره تا طوسی-سبز و طلایی است. سانسوریا هانی گلد معمولاً بیشتر از ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر رشد نخواهد کرد.

گیاه شناسی سانسوریا هانی گلد

نامهای رایجسانسوریا آشیانه پرنده، سانسوریا تریفاسکیتا هانی
بومینواحی نیمه استوایی اروپا، هندوستان و آفریقا
خانواده Liliaceae
میزان رشد30 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردتصفیه کنندگی هوا
دمای نگهداری 20 تا 27 درجه سانتیگراد
بستر کشت پرلیت ، پیت ماس، خاک برگ پوست بادام تفاله چای و پوشال برنج
انواعسبز تیره تا طوسی-سبز و طلایی
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری سانسوریا هانی گلد

  • نور: بهترین محیط برای این گیاه مکانی با نور روشن تا نور فیلتر شده کامل است.
  • ابیاری: آبیاری این گیاه نباید بیش از حد باشد در فصل فصل ها حداقل حداقل هفته ای یکبارآبیاری، برای این گیاه کفایت می کند
  • کوددهی: برای کوددهی میتوان یکبار در بهار و  یکبار در تابستان به  گیاه  کود داد؛ البته از زیاده روی در کود دهی اجتناب کرد.
  • خاک: در شرایط کشت و نگهداری گلخانه ای از پرلیت، پیت ماس، خاک برگ پوست بادام تفاله چای و پوشال برنج و در منزل میتوان از خاک باغچه جهت نگهداری آن استفاده کرد.
  • دما: دمای متعادل برای نگهداری این گیاه بین 20 تا 27 درجه می باشد.
  • رطوبت: گیاه به رطوبت نسبی احتیاج دارد.

نحوه ی کشت و تکثیر سانسوریا هانی گلد

 برای تکثیر این گیاه زیبا می توان از طریق قلمه زنی و تقسیم بوته اقدام کرد.

تکثیر به روش قلمه زنی:

برای تکثیر به این روش ابتدا یک برگ بالغ، سالم و عاری از هر گونه آلودگی را انتخاب کرده سپس به کمک چاقوی تیز و استریل شده آن را از گیاه مادر جدا کنید. در نهایت قلمه را به قطعات 7-10 سانتی تقسیم و انتهای آن ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.  حتما قلمه را در بستری حاوی شن درشت و پیت خزه اسفاگنوم بکارید. برای حفظ رطوبت خاک با  استفاده از یک نایلون شفاف که دارای چند سوراخ است روی گلدان را پوشانده و آن را در محلی با دمای بین 20 الی 25 درجه سانتی گراد قرار دهید. بعد از اتمام روند ریشه زایی پلاستیک را از روی آن بردارید.

تکثیر با استفاده از تقسیم بوته:

بهترین زمان برای تکثیر به این روش از اوایل خرداد تا اواسط تابستان می باشد. اولین مرحله برای این کار بیرون آوردن سانسوریا از درون گلدان است. گیاه مورد نظر باید پاجوش هایی به اندازه 20 سانتی متر داشته باشد. ابتدا پاجوش ها را با دقت جدا کرده و در بستری که دارای کمپوست است بکارید. در نهایت گیاه خود را در محیطی با دما و نور مناسب قرار دهید.

زمان تعویض گلدان

 در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد.

آفت ها وبیماریهای سانسوریا هانی گلد

  • وجود توده های پنبه ای و سفید روی برگ ها: شپشک آرد آلود دلیل این مشکل است که اگر شرایط را مساعد ببیند به سانسوریا  گلد فیلم حمله کرده و سلامت آن را به خطر می اندازد. این آفت دارای توده های پنبه ای سفید بوده که در صورت مشاهده باید به سرعت با آن ها مقابله کنید. منبع تغذیه ی این موجود شیره ی گیاه است. در صورتی که به موقع نابود نشوند ممکن است  گیاهتان را نابود  کنند.
  • زرد شدن نوک برگ ها: در صورتی که در امر آبیاری زیاده روی کنید گیاهتان با این مشکل رو به رو خواهد شد. برای بهبود ، کافیست میزان آبیاری را کاهش دهید.
  • سیاه و آبکی شدن برگ ها: آبیاری زیاد این مشکل را به وجود می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *