معرفی چمن عروس

چمن عروس با نام علمی Helxine Soleirolii متعلق به خانواده ی گزنه ها است. خاستگاه اصلی این گیاه  شمال مدیترانه می باشد. ناگفته نماند که به آن هلیکس، نیز می گویند. سریع الرشد بودن از خصوصیات بارز چمن عروس است. یکی از به صرفه ترین گیاهان آپارتمانی که در زیباسازی دکوراسیون کاربرد فراوانی دارد چمن عروس، می باشد.

از لحاظ ظاهری چمن عروس دارای برگ های ریزی است، به همین دلیل افراد زیادی  از آن در تراریوم ها استفاده می کنند. علاوه بر تراریوم می توان در راهروها و آشپزخانه نیز آن را قرار داد.

گیاه شناسی چمن عروس

نامهای رایجچمن عروس، هلیکس، اشک نوزاد، اشک بچه، خزه ایرلندی
بومیمدیترانه
خانواده Urticaceae
میزان رشد۱۵ سانتیمتر ارتفاع و چند متر گستردگی
ویژگی های منحصر به فردنگهداری در تراریوم
دمای نگهداری 20 تا 27 درجه سانتیگراد
بستر کشت خاکی غنی با زهکشی مناسب و مقداری اسیدی
انواع—–
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری چمن عروس

نور: ایده آل ترین نور برای این گیاه نور متوسط و غیر مستقیم است. در صورت قرار گیری زیر نور مستقیم آفتاب برگ هایش دچار سوختگی می شوند. پیشنهاد می کنیم آن را در کنار پنجره ی جنوبی قرار دهید.

  • آبیاری: از غرقاب کردن این گیاه اجتناب کنید. در فواصل بین آبیاری باید خاک گلدان خشک شود سپس به آن آب بدهید. از طرفی چمن عروس تحمل بی آبی و خشکی را ندارد.

کوددهی: چمن عروس برای رشد معمولی نیازی به مواد مغذی اضافی ندارد؛ اما کسانی که به دنبال افزایش رشد و زیبایی بیشتر هستند می توانند با استفاده از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی، گیاه خود را تغذیه کنند.

در فصل  بهار و تابستان این کار را انجام دهید. به هیچ وجه در این امر زیاده روی نکنید زیرا چمن عروس دچار آسیب دیدگی می شود.

خاک: خاکی غنی با زهکشی مناسب و مقداری اسیدی برای چمن عروس کفایت می کند. در صورتی که قصد دارید خودتان بستر این گیاه را آماده کنید می توانید از ترکیب کمپوست و خاک پیت ماس یا ترکیب ماسه+خاک پرلیت + پیت ماس و کوکوپیت استفاده نمایید. خاک آماده مخصوص گیاهان آپارتمانی نیز گزینه ی مناسبی برای هلیکس است.

  • دما: 20 تا 25 درجه بهترین دمای نگهداری چمن عروس است.

رطوبت: یکی از شروط رشد چمن عروس وجود رطوبت نسبتا زیاد است. در صورتی که محل نگهداری این گیاه خشک باشد می توانید با استفاده از غبارپاشی و ساخت جزیره این نیاز را برطرف کنید.

بهترین زمان برای غبارپاشی هنگام صبح یا غروب آفتاب است. همانطور که ذکر کردیم نباید این کار را زیر نور شدید آفتاب انجام دهید زیرا عواقب خوبی به دنبال ندارد.

تکثیر چمن عروس

رایج ترین روش تکثیر چمن عروس، قلمه زنی و تقسیم بوته است در ادامه این دو را شرح خواهیم داد.

تکثیر به روش قلمه زنی:

بهترین زمان برای تکثیر به این روش وقتی است که در حال هرس کردن چمن عروس هستید. عمدتا در فصل بهار این کار را انجام می دهند. کافیست در کنار ساقه های زرد و پژمرده چند ساقه ی سالم و جوان را نیز از گیاه مادر جدا کرده و در بستری مناسب بکارید. بعد از کاشت و آبدهی گیاه خود را به محل مناسبی منتقل کنید.

تکثیر به روش تقسیم بوته:

بهترین زمان برای این کار فصل بهار و تابستان است. ابتدا چند ضربه ی آرام به گلدان وارد کرده و گیاه را از آن خارج نمایید.

خاک های اطراف ریشه را از آن جدا کنید. در نهایت با استفاده از چاقوی تیز و ضدعفونی شده گیاه را به چند قطعه ی مساوی تقسیم نمایید. هر قطعه باید دارای ساقه و ریشه باشد تا روند تکثیر به خوبی صورت بپذیرد.

آفات و بیماری های چمن عروس

در صورتی که به خوبی از چمن عروس مراقبت نکنید با آفات و بیماری های متفاوتی درگیر خواهد شد در ادامه این مشکلات احتمالی بررسی خواهیم کرد.

سیاه شدن برگ ها در فصل زمستان: قرار دادن چمن عروس بیرون از منزل در این فصل بخاطر سرمای زیاد این مشکل را ایجاد می کند. برای پیشگیری از وقوع چنین مشکلاتی چمن عروس را در مکانی با دمای متوسط قرار دهید.

زرد شدن برگ ها و ریزش آن ها: آبیاری بیش از حد دلیل بروز این مشکل است. برای درمان ابتدا زهکشی گلدان را بررسی کرده و میزان آبیاری را کاهش دهید.

ایجاد لکه های قهوه ای بر روی برگ ها: در صورت قرار گیری این گیاه زیر نور مستقیم، برگ های آن دچار سوختگی خواهند شد. برای بهبود باید در اسرع وقت محل نگهداری آن را تغییر دهید.

برگ ها چروک شده و پژمرده می شوند: کمبود آب منشا بروز این مشکل است. برای درمان گلدان را حدود 20 دقیقه در ظرفی پر از آب قرار دهید. در چنین شرایطی ازغبارپاشی خودداری کنید. بهتر است یک برنامه ی آبیاری تنظیم نمایید تا از وقوع چنین اتفاقاتی پیشگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *