معرفی فیکوس سرامیکی

فیکوس سرامیکی با نام علمی Ficus elastica یکی از 600 گونه ی فیکوس ها به شمار میرود. فیکوس سرامیکی که در انگلیسی Rubber plant خوانده میشود از خانواده ی خانواده موراسه ها بوده که خاستگاه آن به اندونزی و هند برمیگردد. از مهمترین گونه های فیکوس میتوان به لیراتا، آلمانی، تبریزی، فیکوس پیچ، معمولی ، برگ انجیری، برگ ریز اشاره کرد. فیکوس سرامیکی در محل بومی خود و در فضای باز رشد زیادی دارد اما در گلدان و منزل تا 2 متر رشد میکند. از نکات جالب در ارتباط با گیاه این است که شیره ای که از گیاه خارج میشود در ساخت لاستیک کاربرد دارد به همین دلیل فیکوس الاستیکا نامیده میشود. فیکوس سرامیکی فاقد گلدهی است و تنها برگهای آن جنبه ی تزئینی دارند.

گیاه شناسی فیکوس سرامیکی

  نامهای رایجفیکوس سرامیکی و  فیکوس الاستیکا
بومیاندونزی و هند
خانواده موراسه
میزان رشد2 متر
ویژگی های منحصر به فردکاربد شیره ی آن در لاستیک سازی
دمای نگهداری 20 تا 27 درجه سانتیگراد
بستر کشت پیت ماس، برگ پوسیده، لیکا و پرلیت
انواعلیراتا، آلمانی، تبریزی، فیکوس پیچ، معمولی ، برگ انجیری، برگ ریز
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری فیکوس سرامیکی                       

  • نور: گیاه به نور غیر مستقیم و بالا احتیاج دارد.نور کم باعث کم رنگ شدن برگها میشود.
  • آبیاری: در فاصله ی بین دو آبیاری خاک خشک شود. خاک گیاه نباید خیس و غرقابی باشد چرا که به تدریج موجب پوسیدگی ریشه گیاه می شود.
  • کوددهی: در فصل رشد گیاه میتوان از کود های مخصوص گیاهان زینتی استفاده کرد. از زیاده روی نیز بایستی اجتناب کرد.
  • خاک: بهترین خاک برای کشت و تکثیر گیاه در شرایط گلخانه‌ای ترکیب پیت ماس، برگ پوسیده، لیکا و پرلیت می باشد و برای کشت در خانه نیز می توان از خاک باغچه ای هم استفاده کرد.
  • دما: بهترین دما برای رشد آن بین 20 الی 27 درجه سانتی گراد می باشد.
  • رطوبت: گیاه به رطوبت نسبی احتیاج دارد به همین منظور میتوان هفته ای یکبار غبارپاشی صورت بگیرد.

نحوه ی کشت و تکثیر فیکوس سرامیکی

بهترین روش برای کشت و تکثیر گیاه از طریق قلمه زدن می باشد برای تهیه قلمه می توان از گلدان مادری دو بند نگه داشته و شاخه اضافه برید شود شاخه های بریده شده باید به صورت قلمه های تک بندی یا تک برگی تقسیم شده طوری که به جوانه بالای برگ صدمه وارد نشود و بعد از قسمت پایین گیاه قلمه نیز مقداری ساقه وجود داشته باشد تا در این خاک بایستد قلمه های تعیین شده حداقل باید چهار ساعت در سینی کشت خانه در داخل سبد نگه داشته شده تا شیره قلمه‌ها کاملا خارج شود. پس از خشک شدن شیره قلمه ها، آنها را در محلول قارچ کش که از قبل تهیه شده قرار داده می شود. قلمه‌های سرشاخه طوری قلمه زده می‌شوند که چهار تا پنج برگ به مدت ۱۵دقیقه قلمه‌ها درون محلول قارچ کش می ماند. بعد از بیرون کشیدن قلمه ها ممکن است مقداری شیره در قسمت پایین قلمه ها خوش شده باشد که بایستی آنها گرفته شود، سپس در محلول هورمون اکسین یا ریشه زایی به مدت ۱۰ ثانیه قرار داده شود. قلمه های برگ تهیه شده بایستی لوله شوند و دور آنها با نخ بسته شود تا برگ ها گندیده نشود. همچنین این کار باعث عدم مزاحمت آن ها می باشد.

زمان تعویض گلدان

 زمان مناسب برای تعویض گلدان هنگامی است که ریشه گیاه از خاک بیرون زده باشد.

آفت ها وبیماریهای فیکوس سرامیکی

  • زرد شدن برگها و وجود تارعنکبوت: بدلیل هوای خشک و نبود رطوبت برگها زرد میشوند. تار عنکبوتی نشان از حمله ی کنه است که باید سم پاشی صورت بگیرد.
  • توده های پنبه ای سفید رنگ روی گیاه: این مشکل را شپشک آردآلود به وجود می آورد.
  • نقاط سوخته روی برگ : میتواند ناشی از قارچ در شرایط هوای گرم و و تهویه ناقص باشد و یا غبار پاشی در آفتاب. گاهی شکستگی در ساقه وبرگ نیز سبب بروز این مشکل است.
  • قهوه ای شدن تدریجی و ریزش برگها: اگر گیاه به مقدار کم آب دریافت کند، برگ‌های جوان آن قهوه‌ای شده و دچار ریزش خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *