معرفی برگ انجیری فر

برگ انجیری فر یا برگ انجیری سلوم گیاهی از خانواده Araceae است که با نام علمی Philodendron Selloum شناس است و خاستگاه اصلی آن به مناطق گرمسیری آمریکا باز میگردد.

این گیاه فوق العاده که به دلیل شکل ظاهری برگ های خود طرفداران زیادی را در سراسر جهان به خود اختصاص داده از جمله گیاهان آپارتمانی بوده که در نهایت می تواند زیبایی منحصر به فردی را برای محیط نگهداری خود به ارمغان آورد. برگ انجیری دارای ۵۰ گونه میباشد.مهمترین آنها عبارتند از برگ انجیری مونسترا، برگ انجیری فر، برگ انجیری حصیری یا پتوس حصیری، برگ انجیری کنتیایی، برگ انجیری مینیاتوری، برگ انجیری ابلق یا واریگاتا، برگ انجیری پنج سوراخ، برگ انجیری دوبیا، برگ انجیری سیلتپکانا، برگ انجیری دلیسیوسا، برگ انجیری ریز یا پنیر سوئیسی و برگ انجیری اپلیکوا.

در صورتی که این گیاه را در شرایط محیطی مطلوب قرار دهید می توانید شاهد رشد آن تا ارتفاع ۱۵۰ الی ۱۸۰ سانتی متر باشید.

گیاه شناسی برگ انجیری فر

نامهای رایجبرگ انجیری فر
بومیآمریکای جنوبی
خانواده Araceae
میزان رشد150 تا 180 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردپاکسازی محیط
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه
بستر کشت پیت ماس و پرلیت
انواعمونسترا، برگ انجیری حصیری یا پتوس حصیری، برگ انجیری کنتیایی
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری برگ انجیری فر

  • نور: بهتر است در در مکانی به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد زیرا نور خورشید باعث آسیب رساندن به گیاه و زرد شدن برگها می‌شود همچنین نور کم برای آن مفید نیست زیرا رشد گیاه را متوقف میکند .
  • آبیاری: بهتر است که خاک از رطوبت خوبی برخوردار باشد بنابراین در فصل تابستان آن بایستی که هر دو سه روز یکبار گیاه را آبیاری کرده اما در فصل زمستان هر یک هفته کافی است
  • کوددهی: کود دهی بهتر است در فصل های گرم صورت بگیرد؛ استفاده از کودهای مایع می‌تواند کیفیت رشد گیاه را بهبود ببخشد اما در فصل زمستان نیاز به کود دهی نیست.
  • خاک: خاک مورد نیاز گیاه در شرایط تکثیر پیت ماس و پرلیت است است اما برای کشت در نگهداری در خانه میتوان از خاک باغچه ماسه خاک برگ استفاده کرد.
  • دما:  دمای مورد نیاز برای این گیاه حداقل ۱۳ حداکثر ۳۰ درجه میباشد اما دمای ایده آل برای نگهداری بین ۲۰ تا ۲۵ درجه است.
  • رطوبت: حفظ شادابی و رشد مطلوب گیاه برگ انجیری مونسترا مشروط به تامین رطوبت مورد نیاز برای آن است ،به بیان دیگر این گیاه به رطوبت بالایی احتیاج دارد و در صورت قرار گیری در محیطی با رطوبت کم از بین می رود. توصیه می شود برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه خود از روش های غبار پاشی و یا ساخت جزیره استفاده کنید.

نحوه ی کشت و تکثیر برگ انجیری فر

سه روش برای تکثیر گیاه برگ انجیری وجود دارد یک کشت برگ و خوابانیدن ریشه های هوایی قلمه ساقه بهترین روش استفاده از روش تکثیر به روش اصلی در فصل بهار باید انجام شود. تکثیر این گیاه به روش کشت قلمه صورت قلمه

تهیه قلمه: شاخه های بزرگ از گیاه مادری گرفته شده و برای کشت مهیا می شوند .

نوع گلدان و قلمه: قلمه های 2 تا 3بندی ( سرشاخه ها 3 بندی و قلمه های بند 2 بندی ) برگ‌های پایینی باید گرفته شود و در گلدان استکانی شماره ۸ به صورت تکی پر گردد.

 بستر کشت: ترکیب ۵۰ درصد ماسه با 50 درصد پرلیت شکری رطوبت داده شده.

 روی قلمه های پر شده هیچ گونه سایه اندازی صورت نمی گیرد و پس از اتمام کار حتماً باید قلمه های پر شده آبیاری شوند.

زمان تعویض گلدان

در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود.

آفات و مشکلات برگ انجیری فر

  • زخم های سفید پنبه‌ای شکل روی برگها: این مشکل از حشره و آفت می باشد که با استفاده از سم حشره کش هر دو هفته یکبار تا زمان برطرف شدن مشکل گیاه را سم پاشی کنید.
  • لکه های قهوه ای در وسط یا حاشیه ی برگها: غبار پاشی در نور آفتاب باعث ایجاد این مشکل است.
  • خشک و چروک دار شدن برگها: محیط نگهداری گیاه گرم و خشک می باشد و شما گیاه را آبیاری نکرده اید که سریعا اقدام به آبیاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *