معرفی بگونیا رکس مخملی

بگونیا رکس مخملی با نام Begonia soli-mutata گونه ای از 2000 گونه بگونیاست، که در برابر خشکی و حرارت بسیار مقاوم است. بگونیا رکس مخملی از خانواده ی Begoniaceae و بومی آمریکای جنوبی و  هیمالیاست که بیشتر به خاطر شکل برگهای آن نگهداری میشود. بگونیا دارای 3 گروه عمده غده دار ، ریزوم دار ، ریشه افشان میباشد. معروفترین آنها گل رکس، عروس، ببری، هلندی یا همالیس، کورالینا و مخملی میباشد. برخی از گونه های بگونیا در شرایط ایده آل میتواند تا 3 متر هم رشد کند. اما به طور معمول بگونیا رکس تا 30 سانتیمتر ارتفاع و میتواند تا 40 سانتیمتر گسترده شود. بگونیا گیاهی است، تک پایه گلهای نر و ماده بر روی یک گیاه قرار دارد، گلهای نر معمولا زیباتر هستند و گلهای ماده با تخمدان بالشدار از جنس نر به آسانی قابل تشخیص است.

گیاه شناسی گیاه

نامهای رایجبگونیا رکس مخملی
بومیآمریکای جنوبی و  هیمالیا
خانوادهBegoniaceae
میزان رشد40سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردسهولت در نگهداری و مقاومت
دمای نگهداری20 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشتپیت ماس، پرلیت، کمپوست و ورمی
انواعبگونیارکس پنجه ای، بگونیارکس موکتی، بگونیارکس مخملی و بگونیا رکس برگی
فصل گلدهیبهار و تابستان

شرایط نگهداری از بگونیا رکس مخملی

  • نور: برای نگهداری بگونیا رکس به نور بسیار زیاد اما غیر مستقیم احتیاج دارد. قرار گرفتن بگونیا رکس مخملی در معرض نور مستقیم خورشید، سوختگی برگها را به دنبال دارد.
  • آبیاری: این گیاه به آبیار ی منظم احتیاج دارد و باید خاک آن مرطوب بماند البته از غرقاب شدن و خیس شدن خاک باید پرهیز کرد زیرا رطوبت زیاد پوسیدگی ریشه را به همراه دارد.
  • کوددهی: کمبود مواد مغذی در خاک گیاه سبب کوچک شدن برگها و رشد کم گیاه میشود. بنابراین می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان زینتی در فصول رشد هر دو هفته یکبار استفاده کرد. البته در فصل زمستان بایستی روند کوددهی متوقف شود.
  • خاک: پیت، کمپوست و شن (با حجم مساوی)و یا خاک لوم، پیت خزه اسفاگنوم، پرلیت و ورمی‌کولایت بهترین ترکیب برای نگهداری گیاه است.
  • دما: در دماهای پایین برگهای گیاه بگونیا رکس مخملی دچار افتادگی میشوند. بهترین دمای نگهداری گیاه 15 تا 25 درجه است. همچنین این نکته باید ذکر شود که در شب و روز باید با دماهای متفاوتی نگهداری شود. مثلا در روز بایستی در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد و در شب دمای 25 درجه برای نگهداری گیاه انتخاب شود.
  • رطوبت: یکی از مواردی که باعث شادابی گیاه بگونیا رکس میشود میزان رطوبت است. با اینکه گیاه رطوبت دوست است و از آنجاییکه رطوبت زیاد هم گیاه را مستعد بیماریهای قارچی میکند نباید به طور مستقیم غبار پاشی انجام شود.

نحوه ی کشت و تکثیر بگونیا رکس مخملی

این گیاه از طریق قلمه برگ و تقسیم بوته تکثیر میشود. بگونیا رکس مخملی به راحتی از طریق قلمه برگ و تقسیم بوته تکثیر میشود. بهار و تابستان برگهایی که اندازه متوسطی دارند به همراه 2/5 تا 5سانتیمتر ساقه انتخاب و قلمه را با زاویه ۴۵درجه در بستری متشکل از پیت ماس – ورمی کولایت – پرلایت با حجم مساوی فرو کنید به نحوی که تمام ساقه در بستر فرو برود.

زمان تعویض گلدان

در شرایط نگهداری در گلخانه هر زمان میتوان گلدان را تعویض نمود اما در منزل هر سال میتوان گلدان را تعویض نمود.

آفت ها وبیماریهای بگونیا رکس مخملی

  • کنه تار عنکبوتی: وجود این آفت رنگ پریدگی برگها را به همراه دارد.
  • شپشک: در صورت رطوبت زیاد زیاد لکه های سفید رنگی روی برگها به وجود آمده که علت آن این آفت است.
  • سفیدک: این آفتها شبکه ای از ریزومهای سفید روی گیاه را به وجود می آورد.

لکه ی برگی و قارچی از دیگر آفتهای مهم گیاه به شمار می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *