روش کشت و تکثیر پپرومیا به دو روش: قلمه برگ و قلمه ساقه می باشد.

قلمه برگ: برگ‌های قوی و بزرگ با دم برگ های تقریباً یک تا سه سانتیمتری، از گیاه مادری گرفته می‌شود، بعداز تهیه قلمه برگ، آنها را در به مدت 10 ثانیه در هورمون ریشه زایی قرار داده و در گلدان که نصف آن پرلیت درشت و بر روی آن پرلیت شکری خالص رطوبت داده شده است، با فاصله از هم، قرارداده میشوند. پس از اتمام کار، قلمه های کشت شده آبیاری می شود و روی آنها با روزنامه سایه اندازی می شود و برای ریشه زایی، در یک محیط با دمای 20 تا 22 درجه سانتیگراد و پر نور نگهداری میشوند. بعد از گذشت 30روز قلمه های کشت شده شروع به ریشه زایی کرده که بایستی به محیط و گلدان دیگر منتقل شوند.

  قلمه ساقه: شاخه های توپر به اندازه ی 5 تا 10 سانتیمتر، از گیاه مادری گرفته میشود. قلمه های آماده شده بایستی به مدت 10 ثانیه در هورمون ریشه زایی قرار داده شده و در بستر کشت مناسب که پرلیت و پیت ماس است، کشت میشوند. بعد از کشت قلمه ها جهت حفظ رطوبت، روی آنها را بایستی با روزنامه پوشاند و در محیطی با نور بالا البته به دور از تابش مستقیم نور خورشید، و در دمای 20 درجه نگهداری کرد. بعد از گذشت 1 ماه قلمه ها شروع به ریشه زنی میکنند.

نکته ی مهم: قبل از کشت حتما گلدانها با مواد ضدعفونی کننده، ضد عفونی شوند.

زمان تعویض گلدان

با توجه به رشد کند پپرومیا معمولی، تعویض گلدان زمان خاصی ندارد اما زمانی که ریشه ها از گلدان بیرون زد، در فصل بهار و یا تابستان این کار صورت بگیرد. ذکر این نکته لازم است که در شرایط نگهداری در گلخانه، هر زمان میتوان نسبت به تعویض گلدان اقدام نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *