معرفی گل بابا آدم

گل بابا آدم با نام علمی Alocasia spp با برگهای پهن و ساقه ی بلند یکی از گیاهان خاص آپارتمانی به شمار میرود. این گیاه که با نام فیل گوش، گوش فیلی یا آلوکازیا در کشور ما رایج است از خانواده ی آراسه آ به شمار میرود. در انگلیسی گل بابا آدم  Alocasia خوانده میشود. خاستگاه اصلی این گیاه جنوب و جنوب شرقی آسیا می باشد. گل بابا آدم چند گونه ی مختلف دارد که برخی از رایجترین آنها عبارتنداز آلوکازیا کالیدورا ذبرین لورایدر پولی کوپرا. حداکثر میزان رشد یک تا دو و نیم متراست.  ویژگی منحصر به فرد این گیاه این است که در فضای بیرون هم قابلیت کشت را دارد. فصل کشت و تکثیر این گیاه در فصل بهار و تابستان صورت می گیرد و گیاه فاقد گلدهی است. گل بابا آدم یکی از گیاهان سمی است که بلعیدن برگ های آن می تواند باعث التهاب شدید دهان و مشکلات گوارشی شود.

گیاه شناسی گل بابا آدم

  نامهای رایجفیل گوش، گوش فیلی یا آلوکازیا
بومیجنوب و جنوب شرقی آسیا
خانواده آراسه آ
میزان رشدیک تا دو و نیم متر
ویژگی های منحصر به فردنگهداری در منزل و بیرون
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت پرلیت ریز خاک برگ ماسه سرند شده و پیت ماس
انواعآلوکازیا کالیدورا ذبرین لورایدر پولی کوپرا
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری گل بابا آدم

نحوه ی تکثیر و کشت گل بابا آدم

تکثیر گل بابا آدم به دو روش : پاجوش و ریزوم و غده صورت میگیرد

ریزوم ها شبیه ریشه هستند ولی قطر بیشتری دارند و شکننده اند و غده ها گرد و قهوه ای شکل هستند . با آماده کردن گلدان پاجوش های ریشه دار در گلدان با خاک برگ پر میشود و پاجوش هایی که ریشه نباشند در گلدان  با پرلیت و ماسه پر شوند.

غده ها و ریزوم ها در کاسه طوری که یک سوم پایینی کاسه خاکبرگ و روی خاک برگ یک لایه پرلیت ماسه ریخته سپس روی آنها ریزوم ها کشت میشوند. طوری روی آنها دوباره با پرلیت و ماسه پوشیده میشود با آبیاری بیرون نیاید بستر کشت مورد استفاده برای گلدان مادری و پاجوش های ریشه دار خاک برگ خاک  کود، تفاله چای پوست بادام. پس از اتمام کار همه آبیاری شدن و روی ماسه ها هیچ سایه اندازی صورت نگرفت و برای کاسه ها و پاجوش های بدون ریشه از محلول پرلیت و ماسه استفاده میشود یعنی ۵۰ درصد ماسه 50 درصد پرلیت بعد از گذشت ۲۰ روز کلیه بابا آدم ها بررسی شوند.

زمان تعویض گلدان

 در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد.

آفت ها و بیماری های گل بابا آدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *