معرفی گل نماتانتوس

گیاه نماتانتوس که در انگلیسی با نام goldfish plant خوانده میشود، به دلیل داشتن برگهای ظریف و چرم با خانواده ی ساکولنت ها و کاکتوس ها اشتباه گرفته میشود. نماتانتوس با نام علمی Nematanthus gregarious از خانواده ی بنفشه ی آفریقایی یا gregarious که خاستگاه آن به کشور های آمریکای جنوبی خصوصا برزیل برمیگردد. نماتانتوس 30 گونه متفاوت دارد، و انواع مختلف آن در شرایط مختلف از تاب و تحمل زیادی برخوردار هستند که بسته به شرایط نگهداری میتواند تا 50 سانتیمتر رشد کند. این گیاه جزو گیاهان رونده است و در آپارتمان شرایط نگهداری آسانی دارد. اواخر تابستان شروع به گلدهی میکند که گلهای نارنجی رنگ با ظاهری جالب روی گیاه ظاهر میشود.

گیاه شناسی گل نماتانتوس

  نامهای رایجکریسمس و گلدفیش
بومیبرزیل
خانواده جسنریاسه
میزان رشد50 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردجزو گیاهان رونده است
دمای نگهداری 20 تا 27 درجه سانتیگراد
بستر کشت پرلیت
انواع30 گونه متفاوت دارد
فصل گلدهی اواخر تابستان

شرایط نگهداری گل نماتانتوس

نحوه ی کشت و تکثیر گل نماتانتوس

این گیاه را می توان از طریق بذر و قلمه تکثیر نمود. قلمه ها بهتر است در اندازه ۸ تا ۱۰ سانتی متر باشند و اینکه این کار بایستی در فصل بهار صورت بگیرد. بعد از تهیه قلمه ها، آنها را باید در پیت ماس و پرلیت کشت نمود. بعد از ریشه دهی قلمه ها بایستی که به گلدان جدید منتقل شوند.

زمان تعویض گلدان

 نگهداری این گیاه در گلدان مستلزم شرایط خاصی است که بایستی از اواخر زمستان آنها را رعایت نمود. بهترین زمان تعویض گلدان گیاه نماتانتوس، فصل بهار است. کشت و تکثیر گیاه به گونه ای است که در همه مواقع می‌توان آن را کشت و تکثیر نمود. به طور کلی در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد، اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار و هر دوسال یکبار تعویض شود.

آفت ها و بیماری های گل نماتانتوس

شپشک آرد آلود، شته و سپید مگس از جمله مهمترین آفات گیاه نماتانتوس به شمار میروند. برای مقابله با این آفات می توانید از اسپری های مخصوص موجود در بازار مانند کونفیدور استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *