معرفی پیله آ

پیله آ با نام علمی Pilea cadierei و نام انگلیسی Aluminium plant است که مربوط به خانواده Urticaceae میباشد. پیله آ یا پیله ی نقره ای بومی چین و ویتنام است که وجود برگهای زیبا در این گیاه باعث توجه علاقه مندان به گل و گیاه به آن میشود. در واقع با وجود داشتن گلهای کوچک بیشتر برگهای زیبای آن جنبه ی تزیینی دارد. فصل گلدهی این گیاه فصل تابستان است.گلهای این گیاه کوچک و به رنگ سفید وسبزهستند درشرایط نگهداری درگلخانه گلهای بیشتری میدهد و اگر از شرایط نگهداری مناسبی در منزل برخوردارباشد میتواند گلدهی داشته باشد. پیله ی آ چندین گونه ی مختلف دارد که برخی از آنها عبارتند از: پیله آ چرمی یا هلندی، پلیه آ پپرومیا، پیله آ چوبی، پیله آ چروک، پیله آ قرمز و پیله آ حوله ای.  این گیاه بین 30 تا 40 سانتیمتر با توجه به شرایط نگهداری میتواند رشد کند.

نامهای رایجپیله آ پیله ی نقره ای
بومیچین وویتنام
خانواده Urticaceae
میزان رشد40سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردوجود برگهای زیبا
دمای نگهداری 20تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت خاک برگ سبک و استفاده از پرلیت
انواعپیله آ چرمی یا هلندی، پلیه آ پپرومیا، پیله آ چوبی
فصل گلدهی بهار

شرایط نگهداری پیله آ

نحوه ی تکثیر و کشت  پیله آ

 برای تکثیر این گیاه به دو روش عمل میشود : قلمه زدن و پاجوش

درتکثیر به روش قلمه زنی از گیاه اصلی میتوان شاخه 10تا 15 سانتیمتر جدا کرده سپس میشود ازشاخه های جداشده قلمه و سرشاخه تهیه نمود. بهتر است روی قلمه ها پس از جداسازی از گیاه مادرمقداری آب پاشیده شود تا پژمرده نشوند.

بستر کشت: برای کشت از ترکیب دو سوم ماسه سرند شده با یک سومک پرلیت مرطوب استفاده کرد. قلمه ها را ابتدا در هورمومون ریشه زایی قرار داده سپس هم به صورت 4 قلم فشرده یا تکی در گلدان های استکانی 6 قراد داده و پس از کشت روی قلمه ها با روزنامه سایه اندازی شده و هر روز صبح روی روزنامه ها آب پاشیده شود. 

زمان تعویض گلدان

بهترین فصل برای تعویض گلدان فصل بهار است. اما در شرایط نگهداری در محیط گلخانه هر زمان میتوان نسبت به تعویض گلدان اقدام نمود.

آفت ها و بیماری های پیله آ نقره ای

 مانند هر گیاه دیگری پیله نقره ای نیز دچار بیماری میشود که از مهمترین بیماری ها میتوان به موار زیر اشاره کرد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *