معرفی آگلونما

یکی از گیاهانی که در برابر خشکی و سایه مقاومت خوبی دارد گیاه آگلونما است، که شباهت زیادی به دیفن دارد. آگلونما بیش از 40 گونه ی مختلف دارد. آگلونما خاصیت تصفیه کنندگی هوا را به عهده دارد بنابراین گزینه ی مناسبی برای نگهداری در منازل، شرکتها، ادارات، دفاتر و محیطهای با نور کم است.

آگلونما با نام علمی Aglaonema treubii از خانواده ی Araceae است که زادگاه آن به شرق آسیا،بنگلادش فیلیپین و چین برمیگردد. گیاه تا 60 سانتیمتر و برگهای آن بین 10 تا 30 سانتیمتر رشد میکنند. اگر نگهداری آگلونما را به خوبی انجام شود، شاهد گلدهی آن خواهید بود.

گل‌ها از لحاظ ظاهری به رنگ سفید هستند و شکلی شبیه به گل اسپاتی فیلوم دارند که در طول سال ظاهر میشوند.

گیاه شناسی آگلونما

نامهای رایجآگلونما
بومیشرق آسیا،بنگلادش فیلیپین و چین
خانوادهAraceae
میزان رشد60 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردمقاومت خوبی در برابر گرما و خشکی دارد
دمای نگهداری20تا 25درجه سانتی گراد
بستر کشتخاکبرگ،ماسه، پیت، خاک باغچه یا مخلوط پیت ماس و پرلیت
انواعبرفی، صورتی، ابلق، قرمز، لب ماتیکی، حبابی و کاهویی
فصل گلدهیدر طول سال

شرایط نگهداری گیاه آگلونما

نحوه ی کشت و تکثیر گیاه آگلونما

 آگلونما را می توان به سه روش تکثیر داد: قلمه زدن، کاشت بذر و تقسیم بوته.

تکثیر به روش قلمه زدن:

برای این کار ابتدا ساقه ای برگ دار بالغ و سالم را انتخاب کرده و آن را از گیاه مادر جدا کنید. انتهای آن را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و  پس از آن قلمه را در بستری حاوی ماسه بکارید. در نهایت گلدان را در محلی با دمای 18 الی 22 درجه سانتی گراد قرار دهید.

تکثیر به روش کاشت بذر:

ناگفته نماند تکثیر به روش قلمه رایج تر از کاشت بذر است. اگر قصد دارید آگلونما را از طریق کاشت بذر تکثیر دهید باید بذرها را به مدت 24 الی 48 ساعت در آب ولرم بخیسانید سپس آن ها را در بستری مناسب بکارید. در صورتی که شرایط خرید بذر را ندارید می توانید  دانه های میوه ی قرمز خشک آگلونما برفی را در دمای 25 درجه سانتی گراد در بستری مناسب قرار دهید. البته توصیه می کنیم این کار در فصل بهار انجام شود.

تکثیر به روش تقسیم بوته:

زمانی که چند پاجوش در کنار گیاهتان مشاهده کردید می توانید بعد از اینکه به حد کافی رشد کردند آن ها را از ریشه جدا کرده و در گلدانی جدا بکارید.

زمان تعویض گلدان

 به دلیل ریشه دهی زیاد هرسال میتوان گلدان را تعویض نمود. اما در شرایط گلخانه ای هر زمان میتوان این کار را انجام نمود.

آفت ها و بیماری های آگلونما

 آگلونما مانند بسیاری از گیاهان ممکن است گاهی  به بیماری های مختلف دچار شود در ادامه چند مورد را با هم بررسی خواهیم کرد.

در صورتی که آگلونما بیش از حد نیاز،آب دریافت کند بعد از مدتی برگ هایش زرد شده و می ریزند. برای برطرف کردن این مشکل کافیست فواصل بین آبیاری را افزایش دهید.

نبود مواد مغذی کافی، کمبود نور، گلدان نامناسب و کوچک از جمله دلایل ریز بودن برگ های آگلونما برفی می باشند. برای بهبود شرایط گیاهتان بیشتر از روال هفتگی به آن کود بدهید.

این آفت،جثه ای ریز به رنگ سفید پنبه ای دارد که باعث اختلال در روند رشد گیاهتان می شود. در صورت وجود این آفت روی برگهای گیاه میتوان از سموم و آفت کش ها برای نابودی آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *