معرفی دراسینا قرمز

دراسینا قرمز، یک گیاه آپارتمانی مقاوم و با شرایط نگهداری آسان بوده، و دارای گونه های متنوعی می باشد. این گیاه به دلیل شباهت ظاهری به نخل، در اکثر منازل، ادارات و دفاتر برای زیبا کردن دکوراسیون استفاده می شود. دراسینا قرمز، همچنین با نامهای خون سیاوشان و گیاه تیتانیوم، پرچمی هم شناخته میشود. نام علمی این گیاه  Dracaena marginata و از خانواده Liliaceae است، که زادگاه آن به جنوب شرق آفریقا برمیگردد. دراسینا داری 40 گونه ی مختلف است که برخی از رایجترین آنها عبارت است از مارگیناتا، درمنسیس، دراکو، رفلکسا و فرگرنس. برخی از گونه های گیاه تا 3 متر هم رشد میکنند؛ اما این گیاه در شرایط نگهداری در منزل تا 60 سانتیمتر رشد میکند. این گیاه فاقد گلدهی است اما دارای برگ‌های چند رنگ با نوارهای سفید و صورتی در امتداد رنگ سبز است که میتواند جایگزینی به جای گل باشد. باید به این نکته اشاره کرد که گیاه نقش اساسی در تمیز نگه داشتن هوا بر عهده دارد.

گیاه شناسی دراسینا قرمز

نامهای رایجخون سیاوشان و گیاه تیتانیوم، پرچمی
بومیجنوب شرق آفریقا
خانواده Liliaceae
میزان رشدبین 60 سانتیمتر تا 3 متر
ویژگی های منحصر به فردپاکسازی هوا
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه سانمتیگراد
بستر کشت خاک برگ+ شن یا پرلیت
انواعمارگیناتا، درمنسیس، دراکو، رفلکسا، فرگرنس
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری دراسینا قرمز

نحوه ی کشت و تکثیر دراسینا قرمز

رایج ترین روش تکثیر این گیاه قلمه زنی است. برای این کار قلمه ای جوان و عاری از هر گونه آلودگی را انتخاب کرده و آن را به کمک چاقو یا قیچی تیز و استریل شده از گیاه مادر جدا کنید. ساقه ی مد نظر را به چند قسمت تقسیم کرده و انتهای آن ها را به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید. هر قلمه باید یک جوانه خفته داشته باشد تا تکثیر با موفقیت انجام شود.

اکثر برگ های ساقه ی بریده شده را از آن جدا کنید در نهایت آن را در خاکی مناسب بکارید. گلدان را به محیطی با دمای تقریبی 24 درجه سانتی گراد قرار دهید تا روند ریشه زایی با سرعت بیشتری  انجام شود. برای حفظ رطوبت قلمه می توانید با استفاده از یک نایلون شفاف همراه با چند سوراخ روی گلدان را بپوشانید. بعد از اتمام ریشه دهی پلاستیک را از روی گلدان برداشته و آن را به محل مناسبی انتقال دهید.

زمان تعویض گلدان

در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد یک تا دو سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها وبیماریهای دراسینا قرمز

 با توجه به اینکه این گیاه در دسته ی گیاهان مقاوم جای دارد به ندرت  با آفات و بیماری های مختلف آلوده می شود. اما گهای دچار برخی مشکلات میشود.

زرد شدن برگهای دراسینا قرمز

اگر برگ های این گیاه زرد شدند دلیل آن یکی از موارد زیر است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *