معرفی ماندویلا

گیاه ماندویلا با نام علمی Mandevilla hybrids، از خانواده Apocynaceae  یا خرزهره است. گل ماندویلا بومی جنگل های گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی است. این گیاه زیبا از جمله گیاهان چند ساله، همیشه سبز و رونده است و زمانی که به 25 سانتی متر می رسد، از فصل بهار تا پاییز شروع به گل دادن می کند. گیاه ماندویلا در شرایط خاص به 3 متر هم میرسد.

گیاه شناسی ماندویلا

  نامهای رایجماندویلا
بومیآمریکای مرکزی و جنوبی
خانواده Apocynaceae
میزان رشد3 متر
ویژگی های منحصر به فردچند ساله، همیشه سبز و رونده
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت خاک پیت ماس+خاک باغچه +شن
انواعانواع خاصی ندارد فقط گلهای آن در رنگهای صورتی و سفید و قرمز هستند
فصل گلدهی بهار تا پاییز

شرایط نگهداری گیاه ماندویلا

نحوه ی کشت و تکثیر گیاه ماندویلا

 تکثیر ماندویلا از طریق قلمه ساقه امکان پذیر است، برای انجام این کار، قلمه های چوبی و نرم گیاه را در اواخر بهار و یا اوایل تاستان از تنه مادری جدا کرده و آن را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و سپس در بستری با خاکی مناسب قرار دهید.

قلمه ها باید تا موقع ریشه زنی در محیطی با رطوبت بالا نگهداری شوند. در صورت فراهم کردن شرایط مطلوب پس از 6 الی 8 هفته، قلمه ها ریشه دار میشوند.

زمان تعویض گلدان

 ماندویلا رشد زیادی ندارد؛ به همین دلیل توصیه می شود تا اجازه دهید ماندویلا به اندازه کافی رشد کرده و سپس نسبت به تعویض گلدان آن اقدام کنید. نگهداری این گیاه در گلدان مستلزم شرایط خاصی است که بایستی از اواخر زمستان آنها را رعایت نمود. فصل کشت و تکثیر گیاه به گونه ای است که در همه مواقع می‌توان آن را کشت و تکثیر نمود. اما بهترین موقع فصل بهار است. در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر درمنزل نگهداری میشود، بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. به طور کلی بهترین زمان تعویض گلدان، زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد و تا دو سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها و بیماری های ماندویلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *