معرفی نخل اریکا

نخل پروانه ای، areca palm و butterfly palm، با نام علمی areca lutescens، از خانواده ی Arecaceae به حساب می آید و بومی ماداگاسکارمیباشد.

نخلهای زینتی چندین گونه ی مختلف دارند مانند: نخل شامادورا، خرما مینیاتوری و کنتیا. مهمترین تفاوتهای اریکا، شامادورا و کنتیا عبارتند از: تفاوت اریکا و شامادورا در شکل برگهاست، اریکا برگهای متراکم تری دارد و معمولا روبه بالا هستند، در شامادورا طول ساقه ی برگها کوتاهتر و برگچه ها پهن تر هستند. در پایین برگهای اریکا لکه هایی زرد رنگ دیده میشود. این دو نخل نسبت به نخل کنتیا ظریف تر هستند. 

نخل اریکا گاهی تا 6 متر هم رشد میکند، که این میزان در گلدان و نگهداری در منزل بسیار کمتر خواهد بود. از ویژگی های جالب گیاه این است که خاصیت تصفیه کنندگی محیط را دارد.

در صورت بالغ بودن گیاه از بهار تا اوایل تابستان گل میدهد که این گل ها با گذشت زمان به میوه هایی با رنگ نارنجی تبدیل می شوند.

نکته ی مهم:  از قرار دادن نخل اریکا همراه با میوه در نزدیکی کودکان اجتناب کنید زیرا این میوه ها خوراکی نیستند.

گیاه شناسی نخل اریکا

  نامهای رایجareca palm نخل پروانه ای،
بومیماداگاسکار
خانوادهArecaceae
میزان رشد6 متر
ویژگی های منحصر به فردخاصیت تصفیه کنندگی
دمای نگهداری20 تا 30 درجه سانتیگراد
بستر کشتپیت ماس+ خاک برگ+ شن و خاک باغچه
انواع نخل زینتینخل شامادورا، خرما مینیاتوری و کنتیا
فصل گلدهیبهار تا اوایل تابستان

شرایط نگهداری نخل اریکا

نحوه ی کشت و تکثیرنخل اریکا

 نخل اریکا را می توان به روش های مختلفی تکثیر داد. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاشت بذر، استفاده از پاجوش و تقسیم ریشه.

تکثیر به روش کاشت بذر:

بعد از تهیه ی بذرها ابتدا باید پوسته ی ضخیم آنهارا جدا نموده و آنهار در بستری مناسب کشت نمایید.

تقریبا 2 تا 3 ماه طول می کشد تا جوانه های اریکا، ظاهر شوند. در این مدت باید گلدان، در محیطی با دمای 26 درجه سانتی گراد قرارگیرد و رطوبت گیاه را نیز باید تامین نمود.

تکثیر به روش تقسیم بوته:

فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای این کار است. جهت تکثیر به این روش گیاه مادر را از گلدان خارج کرده و بخش های متراکم آن را با استفاده از چاقوی تیز به چند قطعه تقسیم کنید. هر قطعه را در گلدانی جدا بکارید و به صورت مستقل از آن مراقبت کنید.

تکثیر به روش پاجوش:

نخل اریکا، بعد از بالغ شدن شروع به ایجاد پاجوش می کند. می توان برای تکثیر این گیاه از پاجوش های آن استفاده کرد. برای افزایش درصد موفقیت در اواخر اسفند و فروردین ماه این کار را انجام دهید.

روند تکثیر پاجوش به شرح زیر است.

ابتدا گیاه مادر را از گلدان خارج نموده، سپس به کمک یک چاقوی نسبتا بزرگ پاجوش ها را جدا کرده و در بستری که از قبل تهیه شده است کشت نمایید. بعد از کاشت پاجوش، حدود یک هفته گلدان را در محلی دور از نور مستقیم خورشید با دمای بین 18 الی 20 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.در این مدت غبارپاشی باید صورت گیرد تا رطوبت گیاه، حفظ شود.

زمان تعویض گلدان

 در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد یک تا دو سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها وبیماریهای نخل اریکا

این گیاه مقاومت بالایی در برابر بیماری های مختلف از خود نشان می دهد. اما زمانی که نسبت به نگهداری گیاه غفلت صورت بگیرد، مشکلاتی برای آن ایجاد می شود، از جمله این مشکلات می توان به قارچ ها و کنه ی تار عنکبوتی، کنه قرمز، بلایت، لکه ی برگی قارچی و حشرات سپرداراشاره کرد.

سموم و آفت زدایی

 از سموم مالاتیون و بنومیل برای ازبین بردن آفات میتوان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *