معرفی گیاه ایپومیا بلک

گیاه سیب زمینی شیرین یا ایپومیا گیاهی است، با شرایط نگهداری آسان که در محیطهای گرم رشد سریعی دارد. همچنین این گیاه را میتوان هم در گلدان و هم در باغچه، نگهداری کرد.

ایپومیا یا سیب زمینی شیرین(sweet potato) با نام علمی Ipomoea black، از خانواده ی Convolvulaceae یا نیلوفر صحرایی میباشد، که با برگهایی به رنگ بنفش خودنمایی میکند، ایپومیا بیشتر بومی کشورهای جنوب شرق آسیا مثل اندونزی و همچنین آمریکای شمالی است.

این گیاه در انواع مختلفی مثل مشکی، بنفش و حتی زیتونی وجود دارد. انواع خاص گل ایپومیا شامل کارولینا، مارگاریتا، بلکی و راگ تایم است.

این گیاه بدلیل وجود غده های خوراکی در بیشتر کشورهای آمریکای شمالی و چین کشت شده و با داشتن برگهای خاص زیبایی حیرت آوری را به منزل هدیه میکند.

گل ایپومیا بلک، بسته به شرایط نگهداری، تا 30 سانتیمتر میتواند رشد کرده و برگهای آن از گلدان بیرون بریزد.

بهترین فصل کشت و تکثیر ایپومیا بلک فصل بهار است. برای این کار میتوان غده های گیاه را در فصل سرما جمع آوری کرده و برای کشت در فصل بهار آماده نمود.

گیاه ایپومیا بلک گل نمیدهد و تنها برگهای آن زیبایی منحصر به فردی به گیاه بخشیده است.

گیاه شناسی ایپومیا بلک

نامهای رایجایپومیا و سیب زمینی شیرین
بومیجنوب شرق آسیا
خانواده Convolvulaceae
میزان رشد30 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردوجود غده های خوراکی
دمای نگهداری 25 دمای
بستر کشت کوکوپیت و پرلیت شکری
انواعکارولینا، مارگاریتا، بلکی و راگ تایم
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری گل ایپومیا بلک

نحوه ی تکثیر و کشت

 برای تکثیر این گیاه از روش قلمه زنی میتوان استفاده کرد. جهت قلمه زدن از گیاه اصلی، دوبند نگه داشته می‌شود و از آن قسمت به بالا شاخه برای قلم زنی جدا می شود. شاخه ها و قلمه های تهیه شده باید حداقل چهار بند داشته و دارای دو یا چند برگ در قسمت پایین قلمه باشد.

نکته: قلمه ها پس از جدا شدن از گیاه مادری بلافاصله نم زده می شوند تا پژمرده نشوند.

قلمه های تهیه شده را میتوان در آب هم قرارداد تا ریشه دار شوند و هم میتوان، بعداز قرار دادن قلمه در هورمون ریشه زایی در بستر کشت مناسب کشت نمود.

زمان تعویض گلدان

بهترین زمان تعویض گلدان فصل بهار است که باید از خاک مناسب برای این کار استفاده کرد. هرچند در صورت نگهداری در شرایط گلخانه ای میتوان هر زمان، نسبت به تعویض گلدان اقدام نمود.

آفت ها و بیماری های گیاه

مهمترین آفت این گیاه، سوسک سفید و طلایی و قارچ برگ است، که سوراخهای ریزی روی برگها ایجاد میکند. آفت دیگر شپشک پودری است که به محض مشاهده باید از بین برود.

خشک شدن برگهای گیاه ایپومیا بلک: آبیاری زیاد و همچنین نور مستقیم سبب خشک شدن برگهای گیاه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *