معرفی گیاه بنجامین آمستل

بنجامین آمستل یا فیکوس آمریکایی با نام علمی Ficus binnendijkii که در انگلیسی Ficus Amestel King خوانده می شود، از خانواده ی موراسه ها و بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری خصوصا اندونزی، فیلیپین و هلند است. این گیاه دارای نامهای دیگری است که عبارتنداز: فیکوس برگ دراز و فیکوس برگ باریک.  بنجامین آمستل در محیط طبیعی خود گاه تا 20 متر هم رشد میکند اما در شرایط نگهداری در منزل 3 الی 4 متر رشد دارد. برخی از گونه های رایج بنجامین عبارتنداز ویندی، ناتاشا، سبزو ابلق که آمستل از همه رایج تر است. این گیاه گل نمیدهد اما دارای شاخه‌های قوسی و برگ‌های  سبز براق و باریک است. طول برگها گاهی به 20 سانتیمتر هم میرسد.

گیاه شناسی بنجامین آمستل

نامهای رایجفیکوس آمریکایی، فیکوس برگ دراز , فیکوس برگ باریک
بومیاندونزی، فیلیپین و هلند
خانواده موراسه
میزان رشداز 4 تا 20 متر
ویژگی های منحصر به فردتصفیه سازی و پاکسازی محیط
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت پرلیت
انواعویاندی، ناتاشا، سبزو ابلق، بلک
فصل گلدهی فاقد گلدهی

 

شرایط نگهداری بنجامین آمستل

نحوه ی کشت و تکثیر بنجامین آمستل

 به 3 روش میتوان گیاه بنجامین آمستل را تکثیر نمود.

تکثیر به روش کاشت مستقیم قلمه در خاک :

برای تکثیر به این روش کافی است در اواخر فصل بهار_اوایل تابستان قلمه ای جوان و سالم را از گیاه مادری جدا کنید . توجه داشته باشید که نوع برش،محل برش و اندازه قلمه در تکثیر به این روش از اهمیت بالایی برخوردار است ،به بیان دیگر شما باید قلمه ای به طول ۱۵ سانتی متر را به صورت مورب از انتها یا قسمت میانی و یا حتی نوک ساقه گیاه جدا کنید .

توجه داشته باشید که قلمه جدا شده حتما باید دارای حدود ۳_۵  برگ باشد. پس از جدا کردن قلمه آن را به مدت چند ساعت در محیطی سایه و خنک قرار دهید تا شیر موجود در آن خارج شود .

پس از خارج شدن شیره گیاه به طور کامل،گیاه را به بستری نیمه  سبک منتقل کنید و سپس روی آن را با کیسه پلاستیکی شفافی بپوشانید ،لازم به ذکر است که هر چند روز یکبار کیسه   را بردارید تا هوای کافی در زیر آن جریان یابد و گیاه نپوسد .

تکثیر از طریق ریشه دار کردن  قلمه در آب:

این روش دقیقا مشابه روش بالایی  است با این تفاوت که بعد از تهیه قلمه باید آن را به درون آب منتقل کنید و پس از ریشه دار شدن آن را به بستر خاک منتقل کنید .

 تکثیر از طریق خوابانیدن هوایی قسمتی از ساقه :

تکثیر به این روش نیازمند مهارت و تجهیزات گلخانه ای است .

زمان تعویض گلدان

 به دلیل رشد کند بنجامین آمستل،این گیاه نیاز به تعویض سالانه ندارد ،البته که در صورت بیرون زدن ریشه های گیاه از انتهای گلدان باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید . به طور کلی توصیه می شود هر دو سال یک بار نسبت به تعویض گلدان گیاه بنجامین آمستل اقدام کنید و گیاه را به گلدانی با یک سایز بزرگ تر منتقل کنید.

آفت ها و بیماری های بنجامین آمستل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *