معرفی گندمی

گیاه گندمی جزو گیاهان تصفیه کننده هوا و مقاوم به نور کم هم به حساب می آید. گندمی به خاطر شکل شاخ و برگهایش میتواند به عنوان آویز استفاده شود. گندمی جزو گیاهان همیشه سبز به شمار می آیداین گیاه نام علمی این گیاه Chlorophytum comosum است که از خانواده Liliaceae میباشد. گندمی بومی آفریقای مرکزی و جنوبی است و در طول سال به صورت منظم گل میدهد. نزدیک به 215 گونه ازاین گیاه وجود دارد. گیاه گندمی با نامهای مختلفی خوانده میشود که عبارتند از گیاه عنکبوتی، گل گندمی، Spider plant, spider ivy, ribbon plant، حداکثر میزان رشد این گیاه ۲۰ تا ۳۵ سانتی متر است برخی از برگهای آن تا ۲۰ سانتیمتر هم طول دارند. گاهی اوقات دمگل هایی به طول ۳۰ یا ۴۰ سانتی متر روی گیاه  رشد می کند، که گلهای سفید ستاره ای به قطر ۵ سانتی متر دارند.

گیاه شناسی گیاه گندمی

  نامهای رایجگیاه عنکبوتی، گل گندمی
بومیآفریقای مرکزی و جنوبی
خانواده Liliaceae
میزان رشد۲۰ تا ۳۵ سانتی متر
ویژگی های منحصر به فردمقاوم به نور کم و پاکسازی هوا
دمای نگهداری ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گرااد
بستر کشت ماسه سرند شده، پیت ماس و خاک برگ
انواع215 گونه
فصل گلدهی در طول سال

شرایط نگهداری گیاه گندمی

نحوه ی کشت و تکثیر گیاه

 نحوه تکثیر این گیاه به روش های گوناگونی صورت می گیرد بهترین روش معمولاً قلمه زنی است برای این کار از گیاه مادری که ساقه های بلند هستند باید جدا شده و آنها را برای کشت و تکثیر آماده نمود بستر کشت مناسب پرلیت ریز و درشت است که باید آنها ترکیب شده و نسبت آنها ۶۰ درصد پرلیت ریز و ۴۰ درصد پرلیت درشت باشد گلدان مورد استفاده قبل از از استفاده باید کاملا ضدعفونی شود پس از آماده سازی مراحل کشت می توان دسته هایی از قلمه ها را به صورت ۲۰ تایی در کنار هم در گلدان در بستر مناسب کشت نمود.

زمان تعویض گلدان

 بهترین زمان فصل بهار است.  فصل کشت و تکثیر گیاه به گونه ای است که در همه مواقع می‌توان آن را کشت و تکثیر نمود. اما بهترین موقع فصل بهار است. در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد تا یک  سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها و بیماری های گیاه گندمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *