معرفی کردلین

کردلین یکی از گیاهان آپارتمانی رنگارنگ است که میتواند گزینه ی خوبی برای هدیه دادن باشد. کردلین با نام علمی cordyline terminialis از خانواده ی لیلیاسه ها است که در انگلیسی به آن flaming dragon tree میگویند و بومی شرق آسیاست. هم چنین به نامهای دیگری نیز خوانده میشود که اژدهای آتشین، پالم و یا گوپال از جمله ی آنهاست. کردلین چندی گونه دارد، که در رنگهای مختلفی دیده میشوند. این گونه ها عبارتند از  کردلین روبرا، کردلین استرالیس، استریکتا، ترمینالیس، Cordyline indivisa

Cordyline manners-suttoniae، Cordyline fruticosa، Cordyline obtecta و fruticose.

ویژگی منحصر به فرد کردلین این است که همیشه سبز است و هم درگلدان و هم در فضای بیرون میتوان از آن نگهداری کرد. : معمولا در فصل بهار گل میدهد و در شرایط مناسب می تواند تا ارتفاع یک متر در فضای بیرون از منزل رشد کند.

گیاه شناسی کردلین

  نامهای رایجاژدهای آتشین ،پالم و یا گوپال
بومیشرق آسیا
خانواده لیلیاسه ها
میزان رشدیک متر
ویژگی های منحصر به فردنگهداری در فضای داخل وبیرون ساختمان
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه ی سانتیگراد
بستر کشت خاک سبک با زهکشی بالا
انواعکردلین روبرا، کردلین استرالیس، استریکتا، ترمینالیس، fruticosa
فصل گلدهی فصل بهار

شرایط نگهداری کردلین

نحوه ی کشت و تکثیر کردلین

برای تکثیر این گیاه می توانید به سه روش پاجوش،قلمه ساقه و کاشت بذر عمل کنید.

تکثیر به روش پاجوش :

این گیاه به علت داشتن ریزوم در ریشه پس از گذشت مدتی رشد خوبی داشته و شروع به تولید پاجوش می کند که شما می توانید به راحتی پاجوش های مذکور را از گیاه مادری جدا کنید و در گلدان جدید بگذارید .

تکثیر به روش قلمه ساقه :

برای تکثیر به این روش شما می توانید یک ساقه شاداب و جوان را انتخاب کرده و با تیغ یا کاتر استریل شده آن را از زیر محل رویش برگ جدا کنید .سپس انتهای قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و آن را در خاکی سبک قرار دهید تا شروع به ریشه دهی کند .

توجه داشته باشید محل قرارگیری قلمه ها باید دارای رطوبت بالایی باشد ،پس از گذشت 2 الی 3 هفته گیاه شما شروع به ریشه دهی خواهد کرد،پس از اینکه طول ریشه ها به 2 الی 3 سانتی متر رسید آن را به بستر اصلی با خاکی سبک منتقل کنید .

تکثیر به روش کاشت بذر :

برای تکثیر از طریق این روش باید در اواخر تابستان و یا اوایل بهار اقدام کنید ،به این شکل که بذر ها را بر روی  بستری با ترکیب پیت ماس و پرلیت قرار دهید و سپس روی آن را با خاک کمپوست بپوشانید .

پس از کاشت بذر ها آن ها را با آبپاش آبیاری کنید و گلدان را به محلی با نور متوسط قرار دهید . هنگامی که جوانه ها بین 8 الی 10 سانتی متر رشد کردند آن ها را به گلدان اصلی منتقل کنید .

زمان تعویض گلدان

در صورت که شاهد بیرون زدگی ریشه و یا بی حالی برگ های گیاه بودید نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید .به طور کلی بهترین زمان برای تعویض گلدان این گیاه هر دو،سه سال یک بار است .

آفت ها وبیماریهای کردلین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *