معرفی فیکوس جنگلی

گونه ی دیگری از فیکوس ها که در زیباسازی دکوراسیون منرل نقش زیادی بازی میکند فیکوس جنگلی است که به نام فیکوس برگ ریز هم شناخته میشود. فیکوس جنگلی نگهداری آسانی دارد و مناسب برای نگهداری در ادارات و شرکت هاست. فیکوس جنگلی با نام علمی ficus pumila minima جزو خانواده ی Moraceae هاست که بیشتر بومی مناطق استوایی آسیا خصوصا هند و اندونزی است. فیکوس ها بیش از 600 گونه ی مختلف دارد که مهمترین آنها عبارتند از : لیراتا، آلمانی، تبریزی، فیکوس پیچ، معمولی ، برگ انجیری، برگ ریز. حداکثر میزان رشد آن بستگی به شرایط کشت آن دارد بعضی از گونه های آن که در فضاهای بیرون از گلدان کشت می شوند تا ۲۰ متر هم می توانند رشد کنند. فیکوس جنگلی جزو گیاهان رونده به حساب می آید و گاهی فیکوس خزنده هم خوانده میشود. این گیاه فاقد گلدهی است و برای برخی حیوانات خانگی میتواند ایجاد مسمومیت کند.

گیاه شناسی فیکوس جنگلی

  نامهای رایجبرگ ریز
بومیمناطق استوایی آسیا
خانواده Moraceae
میزان رشد۲۰ متر
ویژگی های منحصر به فرددرختچه ای  دائما سبز
دمای نگهداری 20 تا 27 درجه سانتیگراد
بستر کشت پیت ماس برگ پوسیده لیکا پرلیت
انواعلیراتا، آلمانی، تبریزی، فیکوس پیچ، معمولی ، برگ انجیری، برگ ریز
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری فیکوس جنگلی

نحوه ی کشت و تکثیر فیکوس جنگلی

فصل کشت و تکثیر این گیاه در تابستان بهار و تابستان میباشد و بهترین روش برای کشت و تکثیر گیاه، از طریق قلمه زدن می باشد. برای تهیه قلمه می توان از گیاه درگلدان مادری، دو بند نگه داشته و شاخه اضافه بریده شود. شاخه های بریده شده باید به صورت قلمه های تک بندی یا تک برگی تقسیم شده، طوری که به جوانه بالای برگ صدمه وارد نشود ودر قسمت پایین گیاه قلمه نیز مقداری ساقه وجود داشته باشد تا در خاک بایستد قلمه های تهیه شده حداقل باید چهار ساعت در سایه نگه داشته شده تا شیره قلمه‌ها کاملا خارج شود. پس از خشک شدن شیره قلمه ها، آنها را در محلول قارچ کش که از قبل تهیه شده قرار داده می شود.

نکته مهم: قلمه های تهیه شده حداقا باید پنج برگ داشته باشند و باید به مدت 15 دقیقه درون قارچ کش قرار بگیرند.

بعد از بیرون کشیدن قلمه ها ممکن است مقداری شیره در قسمت پایین قلمه ها خشک شده باشد که بایستی آنها گرفته شود، سپس در محلول هورمون اکسین یا ریشه زایی به مدت ۱۰ ثانیه قرار داده شده و در بستر مناسب کشت شوند.

زمان تعویض گلدان

در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد یک تا دو سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها و بیماری های گیاه فیکوس جنگلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *