معرفی گیاه جعفری

گل جعفری یکی از گیاهان زینتی با رشد سریع است که علاوه بر نگهداری در منزل جهت زیبا سازی فضاهای بیرونی، حیاط و کوچه ها و بلوارها نیز به کار میرود. گل جعفری یک گیاه یک ساله  و حتی چند ساله است که با گلهای به رنگ زرد، نارنجی و قرمز منظره ای زیبا را خلق میکند. از ویژگی های جالب گیاه این است که نور خورشید تاثیری روی آن نداشته و بسیار مقاوم است. علاوه بر این، در دماهای بالا نیز، سازگار است. همچنین از گیاه جعفری به عنوان یک داروی گیاهی نیز استفاده میشود.

گل جعفری با نام علمی Tagetes جزو خانواده ی آفتاب گردان است که خاستگاه اصلی گیاه به آمریکای شمالی و جنوبی است. ولی در همه جای دنیا کشت و نگهداری میشود. گل جعفری دارای 56 گونه میباشد که چند گونه ی آن در باغچه ها کشت میشود. مثل گونه ی آفریقایی، آمریکایی، فرانسوی، گونه ی پاکوتاه، قرنفل هندی و ترخون زمستانی. نوع آفریقایی، آمریکایی و فرانسوی دارای گلهای درشت تری بوده وبین 90 تا 120 سانتیمتر میتواند رشد کند در ایران، گونه های ذکر شده بیشتر نگهداری میشوند. گیاه جعفری در فصل بهار به خصوص در اردیبهشت ماه به گل مینشیند.

نگهداری از گیاه جعفری سخت نیست، تنها باید با روشهای نگهداری از آن آشنا شد.

گیاه شناسی گل جعفری

  نامهای رایجگل جعفری
بومیآمریکای شمالی و جنوبی
خانواده آفتاب گردان
میزان رشد30 تا 120 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردمقاوت بالای گیاه و خواص دارویی
دمای نگهداری 20 تا 30 درجه سانتیگراد
بستر کشت خاک برگ و خاک باغچه، پرلیت و کوکوپیت
انواعآفریقایی، آمریکایی، فرانسوی، گونه ی پاکوتاه، قرنفل هندی و ترخون زمستانی
فصل گلدهی بهار

شرایط نگهداری گل جعفری

نحوه ی کشت و تکثیر گل جعفری

تکثیر گیاه جعفری تنها از طریق بذر امکان پذیر است. برای کشت بذر میتوان از اواخر فصل زمستان اقدام به این کار کرد. به همین منظور بذرهای گرفته شده از گیاه یا خریداری شده را در خاک زهکشی شده، قرار داده و سپس آبیاری صورت گیرد.

زمان تعویض گلدان

چنانچه در منزل یا در گلخانه از این گل نگهداری میشود هر زمان میتوان نسبت به تعویض گلدان اقدام نمود.

آفت ها و مشکلات گل جعفری

بیماری‌های این گیاه یا پشه ها، کنه و شپشک آردآلود است یا بیماریهای قارچی. که به منظور مبارزه با آنها میتوان از سموم سیتمیک، استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *