معرفی نخل یوکا

نخل یوکا تنه درختی، نام علمی Yucaa، از خانواده لیلیاسه (Agavaceae)است، که بومی آمریکای شمالی و دریای کارائیب می باشد. یوکا ها شامل 40 الی 50 گونه هستند؛ که تنها یک گونه از آن به دلیل شاخ و برگ های بدون خار ،اندازه قابل کنترل و سازگاری با شرایط رشد داخلی برای استفاده به عنوان یک گیاه آپارتمانی مناسب است.حداکثر میزان رشد در منزل تا 40 سانتیمتر میتواند رشد کند، اما در باغچه تا 4 متر هم امکان رشد دارد. ویژگی منحصر به فرد نخل یوکا این است که از جمله گیاهان چند ساله علفی به شمار می آید به خاطر برگ های همیشه سبز و شمشیری شکل و همچنین گل های خوشه ای سفید رنگ طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. در مناطق گرمسیری ساقه ی گل دهنده، هر چند سال یک بار ظاهر می شود و گل های سفید و کرمی به تعداد زیاد به شکل زنگوله ای کوچک و واژگون تولید می نماید ولی در آپارتمان ها کمتر به گل می نشیند، گل ها در برخی ارقام معطرند.

گیاه شناسی نخل یوکا

  نامهای رایجیوکا
بومیآمریکای شمالی و دریای کارائیب
خانواده Agavaceae
میزان رشد40 سانتیمتر در منزل و 4 متر در باغچه
ویژگی های منحصر به فردچند ساله علفی
دمای نگهداری 20 تا 30 درجه سانتیگراد
بستر کشت ترکیب شن ،ماسه و پرلیت
انواع40 الی 50 گونه
فصل گلدهی هر چند سال یک بار

شرایط نگهداری نخل یوکا

اما در صورتی که از گیاه خود در محیطی سایه نگهداری می کنید باید اجازه دهید تا سه چهارم از خاک گلدان خشک شود و سپس اقدام به آبیاری گیاه کنید. برای تشخیص میزان رطوبت خاک گیاه می توانید از یک سیخ چوبی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که آب خارج شده از گلدان یوکا تنه درختی را سریعا تخلیه کنید و هرگز نگذارید که این آب درون زیرگلدانی باقی بماند، آب اضافی موجود در زیر گلدانی می تواند منجر به ایجاد بیماری و یا پوسیدگی ریشه گیاه شود.

به طور کلی در میزان آبیاری این گیاه تعادل را رعایت کنید زیرا افراط و تفریط در میزان آبیاری گیاه به یک اندازه می تواندباعث بروز آسیب در گیاه شود.

لازم به ذکر است که یوکا به خاکی قلیایی و غنی نیازمند است،بنابراین بهترین پی اچ برای این گیاه چیزی در حدود 5.5 الی 7.5 است.

نحوه ی کشت و تکثیر نخل یوکا

 از طریق جدا کردن پاجوش و تنه جوش می توانید نسبت به تکثیر این گیاه اقدام کنید .

تکثیر از طریق پاجوش:

پس از نمایان شدن پاجوش گیاه می توانید به آرامی آن را از تنه اصلی جدا کرده و سپس به بستر جدید منتقل کنید . مراقب باشید که در هنگام  جدا کردن گیاه از تنه مادری به آتن آسیب وارد نشود.

تکثیر از طریق تنه جوش:

یوکا تنه درختی قادر است که بر روی تنه خود اندام دیگری به نام تنه جوش تولید کنید، برای تکثیر تنه جوش ها می توانید به آسانی آن ها را از روی ساقه جدا کرده و به گلدانی جدید منتقل کنید.

• زمان تعویض گلدان: یوکا از جمله گیاهانی است که رشد بسیار کمی دارد بنابراین نیاز به تعویض گلدان به صورت سالانه ندارد  به همین دلیل هرزمان که شاهد بیرون زدن ریشه ها از انتهای گلدان بودید میتواند نسبت به تعویض گلدان گیاه اقدام کنید . به طور کلی هر دو سال یک بار مناسب ترین زمان برای تعویض گلدان این گیاه است.

آفت ها و بیماری های نخل یوکا

این سوسکچه ها پس از بالغ شدن به سراغ برگ های گیاه رفته و منجر به سوراخ شدن برگ های گیاه می شوند.

در اثر حمله این آفات به گیاه ،یوکا ضعیف شده و سایر عوامل بیماری زا به آن هجوم می برند و در نهایت منجر به از بین رفتن گیاه می شوند.

توجه داشته باشید که تنها راه مبارزه با سوسکچه ها پیشگیری از ورود آن ها است زیرا در صورت آلوده شدن گیاه به این عارضه دیگری کاری از دست شما بر نمی آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *