معرفی نخل مرداب

نخل مرداب از جمله گیاهانی است که در مرداب ها و باتلاق ها رشد میکند اما امروزه در منازل هم نگهداری میشود که همین ویژگی باعث شده که بتوان آن را در آب هم نگهداری نمود البته به شزطی که هر دو هفته یکبار آب آن را عوض نموده. نخل مرداب با نام علمی Cyperus alternifolius از خانواده ی cyperaceae بوده که بومی باتلاق های جزيره های ماداگاسکار و جزيره موريس و شبه جزیره عربستان است. این گیاه دارای 550 گونه ی مختلف است. به طور کلی نخلهای زینتی گونه های فراوانی دارند که مهمترین آنها عبارتند از: نخل شامادورا، هاویا، نخل بادبزنی. نخل مرداب در منزل میتواند بین 50 تا 120 سانتیمتر میتواند رشد کند. ویژگی منحصر به فرد نخل مرداب این است که همیشه سبز و به عنوان یک درختچه قابل نگهداری است. اواخر تیرماه شروع به گلدهی کرده که در ابتدا زرد رنگ وسپس سفید و درنهایت  قهوه ای میشوند.

گیاه شناسی نخل مرداب

  نامهای رایجپنجه کلاغی، چتر پاپیروس
بومیماداگاسکار، شبه جزیره، عربستان، شرق آفریقا
خانواده cyperaceae
میزان رشد50 تا 120 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردپرورش در آب
دمای نگهداری 20 تا 30 درجه سانتیگراد
بستر کشت در همه نوع خاکی قابلیت کشت دارد.
انواعنخل شامادورا، هاویا، نخل بادبزنی
فصل گلدهی اواخر تیرماه

شرایط نگهداری نخل مرداب

نحوه ی کشت و تکثیر نخل مرداب

 ین گیاه به روش های متعددی تکثیر می یابد. از رایج ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تقسیم ریشه

کاشت بذر

قلمه زنی

تکثیر به روش تقسیم ریشه:

تکثیر از این طریق بسیار آسان است کافیست چند ضربه آرام به اطراف گلدان وارد کرده سپس گیاه خود را از آن خارج کنید. در این مرحله با استفاده از یک چاقوی تیز و ضد عفونی شده ریشه را به چند قطعه ی مساوی تقسیم نمایید. با کاشت هر قطعه در گلدانی جدید شما چندین نخل مرداب خواهید داشت.

در این روش دو نکته را باید مد نظر قرار دهید:

قطعات بریده شده نباید بیش از حد کوچک باشند.

هر قطعه باید حتما دارای ساقه و ریشه باشد نبود هر یک از این دو باعث عدم موفقیت تکثیر می شود.

تکثیر به روش کاشت بذر:

برای این کار بذرها را به مدت 24 ساعت در آب خیسانده و در نهایت آن ها را در خاکی نم دار بکارید. برای حفظ رطوبت و افزایش سرعت ریشه زایی با یک نایلون که چند سوراخ برای تهویه ی هوا دارد روی گلدان را بپوشانید. همواره سطح خاک را مرطوب نگه دارید تا تکثیر به خوبی صورت گیرد.

در این روش حدود چند هفته طول می کشد تا جوانه ها را مشاهده کنید. بعد از مشاهده ی جوانه ها پلاستیک را از روی گلدان بردارید و گیاه خود را به مکانی مناسب انتقال دهید.

 تکثیر به روش قلمه زنی:

رایج ترین روش تکثیر نخل مرداب قلمه زنی می باشد زیرا موفقیت آمیز تر از دو روش دیگر است. به منظور قلمه زنی باید یک ساقه ی بالغ و سالم را انتخاب کرده و با استفاده از قیچی باغبانی به اندازه ی 10 سانتی متر آن را از گیاه مادر جدا کنید. توصیه می کنیم  برگ های بخش پایینی ساقه ی بریده شده را جدا کرده و دور بریزید.

با قرار دادن قلمه ی جدید درون آب با گذشت چند هفته یک نخل مرداب جدید خواهید داشت. بعد از اتمام روند ریشه زایی در آب گیاه خود را در خاکی مناسب قرار دهید.

زمان تعویض گلدان

 سالی یک مرتبه تعویض گلدان نیاز دارد. همراه با این کار از خاک تازه نیز استفاده کنید. در صورتی که به موقع این کار را انجام ندهید ریشه ها محلی برای گسترش ندارند و رشد آن ها متوقف می شود.

یکی از شروط رشد مداوم این گیاه تعویض گلدان به صورت منظم است.

آفت ها وبیماریهای نخل مرداب

 آفت خاصی نخل مرداب را تهدید نمی کند. تنها حشره ای که ممکن است این گیاه را مورد حمله قرار دهد کنه تار عنکبوتی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *