حسن یوسف یکی از گیاهان زیبای زینتی است که از قدیم الایام در منازل ایرانیان نگهداری میشده است. حسن یوسف جزو گیاهان آپارتمانی برگ رنگی است که نگهداری آسانی دارد.  این گیاه گرچه دائمی است ولی هنگام فصول سرد اگر خارج از گلخانه یا آپارتمان نگهداری شود از بین خواهد رفت. برگ‌های زیبای آن به رنگ‌های مخلوط قرمز، سفید، سبز، زرد و قهوه‌ای دیده می‌شوند. گل‌ها در این گیاه کوچک و آبی‌رنگ می‌باشند. این گونه دارای واریته‌های بسیاری است که هر کدام دارای برگ‌هایی به رنگ‌ها یا مخلوطی از رنگ‌های مختلف می‌باشد.

حسن یوسف با نام علمی COLEUS BLUMEI از خانواده ی نعنایان به حساب می آید و بومی مناطق استوایی آفریقا، آسیا، استرالیا، شرق هند، مجمع الجزایر مالایی ، فیلیپین و جاوااین است. حسن یوسف دارای 150 گونه ی مختلف است از گونه های رایج و معروف گیاه میتوان به سری جادوگر، سری کنگ، سری اژدهای سیاه، سری Premium Sun، سری Fairway اشاره نمود. از نکات جالب در ارتباط با گیاه سمی بودن گیاه است که برای حیوانات خانگی مشکلاتی را ایجاد کند. ارتفاع این گل زیبا به بیش از ۶۵ سانتی‌متر و پرورش و گسترش آن نیز به بیش از ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد.

گیاه شناسی حسن یوسف

  نامهای رایجحسن یوسف
بومیمناطق استوایی آفریقا، آسیا، استرالیا
خانواده نعنایان
میزان رشد60 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردبرگهای زیبا
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت خاک باغچه، گیاخاک و ماسه، لیکاپون و پرلیت خاک
انواعسری جادوگر، سری کنگ، سری اژدهای سیاه، سری Premium Sun، سری Fairway اشاره
فصل گلدهی بهار و تابستان

شرایط نگهداری حسن یوسف:

نحوه ی کشت و تکثیر:

این گیاه با دو روش قلمه زنی و کاشت بذر ثکثیر میشود.   در روش قلمه زنی باید از اواسط تابستان تا اواخر پاییز، قلمه‌ها را از قسمت انتهایی ساقه و به اندازه ی  ۵ تا ۸ سانتیمتر، به آرامی جدا نمود، ساقه‌های نازک و گوشتی قلمه را فشار ندهید. می‌توانید از پودر هورمون ریشه‌زایی استفاده کنید . سپس قلمه‌ها را در بستر حاوی ماسه قرار دهید. در دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب نگاه دارید. مراقب باشید که هرگز بستر قلمه خشک نشود. از تابش مستقیم خورشید به قلمه‌ها جلوگیری نمایید. زمانی که قلمه‌ها ریشه‌دار شدند آنها را بیرون آورده و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست با پایه پیت قرار دهید. باید دقت کنید که ریشه‌ها شکسته یا کنده نشود.

در روش تکثیر به روش بذر،  بذرها به صورت سطحی کشت می‌شوند. همچنین بهتر است بذرها در پیت ماس کاشته شوند. جوانه‌زنی بذرها معمولاً ۵ تا ۷ روز بعد از کشت، آغاز می‌شود و بعد از ۴ برگی شدن گیاهچه‌ها به سینی نشا و بعد از حدود ۲۰ روز به گلدان یا محیط اصلی منتقل می‌شوند.

زمان تعویض گلدان:  باتوجه به رشد سریع گیاه حسن یوسف هر زمان ریشه ها از گلدان بیرون زده باشد و رشد گیاه  متوقف شده باشد زمان تعویض گلدان حسن یوسف است.

آفت ها وبیماریها:

شپشک آرد آلود یکی از رایج‌ترین آفت‌های حسن یوسف است که اکثر شما هم با این موجود سرو کار داشتید، شپشک به هر محلی که بتواند حمله می‌کند و از شیرهٔ گیاهی در محل اتصال برگ با ساقه تغذیه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *