معرفی تور عروس

چمن عروس یا هلکسین یک گیاه منحصر به فرد  است که در ایران با نام اشک نوزاد شناخته میشود. چمن عروس یک گیاه آپارتمانی با نگهداری آسان است که میتوان از آن به عنوان آویز استفاده کرد. این گیاه با نام علمی Helxine Soleirolii و جزو خانواده ی گزنه هاست که زادگاه آن، به شمال مدیترانه و ایتالیا برمیگردد. چمن عروس چند نام دیگر دارد که عبارتند از: اشک فرشته و خزه ی ایرلندی. این گیاه چندین گونه ی مختلف در رنگهای سفید صورتی و زرد دارد که معروفترین آنها چمن عروس سبز است. چمن عروس، حداکثر تا 15 الی 20 سانتیمتر رشد میکند. یکی از گیاهان زیبا که در تراریوم هم قابل نگهداری است گیاه چمن عروس می باشد که حتما باید با گیاهانی که نیاز یکسانی دارند کاشته شود. در فصل تابستان گلهای کوچکی به رنگ سفید و صورتی روی گیاه پدیدار میشود.

گیاه شناسی تور عروس

نامهای رایجچمن هلکسین، اشک فرشته، خزه ی ایرلندی یا اشک نوزاد
بومیشمال مدیترانه و ایتالیا
خانواده گزنه ها
میزان رشد15 تا 20 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردکاشت در تراریوم و استفاده به عنوان آویز
دمای نگهداری 15 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت خاک برگ +پرلیت
انواعسفید، صورتی و زرد
فصل گلدهی فصل تابستان

شرایط نگهداری تور عروس

نحوه ی کشت و تکثیر تور عروس

 این گیاه را می توان به سه روش خوابانیدن ساقه، تقسیم بوته و قلمه، تکثیر کرد.

تکثیر به روش قلمه :

برای تکثیر گیاه به این روش کافی است قلمه ای به طول 3 الی 5 سانتی متر را با استفاده از یک چاقوی استریل از ساقه مادری جدا کرده و سپس انتهای آن را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و در نهایت آن را داخل خاکی سبک بکارید .

توصیه می شود در صورت امکان تا زمان ریشه دار شدن قلمه ها روی آن را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز در اختیار گیاه قرار گیرد ،البته لازم به ذکر است که روزی 2 الی 3 ساعت در طول روز پلاستیک مذکور را بردارید تا هوای کافی در اختیار گیاه قرار گیرد .

تکثیر به روش تقسیم ریشه:

مناسب ترین زمان برای انجام این کار ،فصل رشد یعنی فصل بهار است . برای انجام این کار توصیه می شود خاک های اطراف ریشه را به آرامی کنار بزنید و سپس بر حسب نوع ریشه آن را به چند قسمت تقسیم کنید به طوری که هر قسمت دارای ریشه و ساقه مطلوب باشد .

گیاهان جدید را به گلدان جدید منتقل کنید و جهت تشویق ریشه به آب یابی و توسعه دو الی سه روز اول از آبیاری گیاه اجتناب کنید .

تکثیر به روش خوابانیدن ساقه :

برای تکثیر به این روش باید زمانی که چمن عروس در حال رشد است اقدام کنید . برای انجام این کار ساقه هایی که دارای ریشه هستند را از گیاه جدا کرده و آن را به قسمت های 3 الی 5 سانتی تقسیم می کنیم و سپس بر روی سطح خاک میگذارید و آن را آبیاری می کنیم سپس با گذشت زمان شاهد رشد گیاه و در  نهایت پر شده آن بر روی تمام سطح گلدان خواهید بود.

زمان تعویض گلدان

 زمانی که ریشه های اضافی ظاهر شدند میتوان برای تعویض گلدان اقدام نمود.

آفت ها و بیماری های تور عروس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *