معرفی گیاه اشرفی

پیچک سوئدی یا گیاه اشرفی گیاهی است که در کنار باغچه و باغ کشت میشود و دارای گلهای زیبا به رنگ زرد، نارنجی و صورتی است. این گیاه سزعت رشد کندی دارد و جزو گیاهان چندین ساله به حساب می آید.

 نامهای رایج اشرفی پرپر، شاه اشرفی و کورئوپسیس میباشد، نام علمی اشرفی Plectranthus verticillatus، از خانواده یLamiaceae و  بومی شمال استرالیا و جزایر اقیانوس آرام میباشد.

گیاه اشرفی گونه های مختلفی دارد ازجمله مهمترین گونه های گیاه عبارتند از: اشرفی قرمز، اشرفی زرد، اشرفی آویز، پیچک سوئدی سبز( سوئدی)

این گیاه بین 10 تا 30 سانتیمتر ارتفاع و 60 سانتیمتر گسترده میشود. استفاده از گیاه به عنوان پوشش زینتی، و وجود برگهای معطرو همچنین خواص دارویی گیاه از ویژگی های منحصر به فرد گیاه است.  

پیچک سوئدی( اشرفی) معمولا از اواخر خرداد تا فصل یخبندان به گل مینشیند. نکته ی قابل توجه اینکه شاخه های بریده شده از گیاه اشرفی را میتوان به مدت یک هفته درون گلدان آب نگهداری کرد.

گیاه شناسی اشرفی

نامهای رایجپیچک سوئدی، اشرفی پرپر، شاه اشرفی و کورئوپسیس
بومیشمال استرالیا و جزایر اقیانوس آرام
خانوادهLamiaceae
میزان رشد10 تا 30 سانتیمتر و 60 سانتیمتر گستردگی
ویژگی های منحصر به فردبرگهای معطرو همچنین خواص دارویی
دمای نگهداری20 تا 27 درجه سانتیگراد
بستر کشتپیت ماس + پرلایت و خاک برگ
انواعاشرفی قرمز، اشرفی زرد، اشرفی آویز، پیچک سوئدی سبز
فصل گلدهیاواخر خرداد تا فصل یخبندان

شرایط نگهداری گیاه اشرفی

نحوه ی کشت و تکثیر گیاه اشرفی

 این گیاه به طرق مختلف تکثیر داده می شود اما رایج ترین آن ها کاشت بذر و تقسیم بوته است.

تکثیر به روش کاشت بذر:

برای تکثیر به این روش باید ابتدا خاک باغچه را آماده کنید. و بذرهای خود را در عمق 5 الی 7 سانتی متر بکارید. تا زمانی که جوانه ها سر از بستر بیرون بیاورند خاک آن را مرطوب نگه داشته و به صورت ویژه از آن ها مراقبت کنید.

بعد از اینکه اشرفی ها به رشد مطلوب رسیدند فواصل بین آبدهی را افزایش داده و برنامه ی آبدهی را به طور کامل دهید.

تکثیر به روش تقسیم بوته:

اشرفی هایی با عمر دو تا سه ساله برای تکثیر به این روش مناسب هستند.

ابتدا اشرفی را از بستر خود خارج کرده و خاک های اطراف ریشه را جدا کنید. دقت داشته باید به ریشه دچار آسیب دیدگی نشود. در این هنگام با استفاده از چاقوی تیز و استریل شده اشرفی را چند قطعه ی مساوی تقسیم شود. این نکته حائز اهمیت است که هر قسمت باید دارای ریشه و ساقه ی جداگانه باشد تا عمل تکثیر با موفقیت به پایان برسد.

بعد از تقسیم گیاه مادر هر قطعه را در گلدانی جداگانه کاشته و به خوبی از آن ها مراقبت شود تا روند ریشه زایی به بهترین نحو صورت گیرد.

زمان تعویض گلدان

در شرایط کشت و نگهداری در گلخانه زمان خاصی برای تعویض گلدان وجود ندارد اما در منزل زمانی که ریشه ها بیرون زده باشند میتوان نسبت به تعویض گلدان اقدام نمود.

آفت ها وبیماریهای گیاه اشرفی

اشرفی گیاهی مقاوم است اما گاهی به دلایل مختلف مشکلاتی برای آن ایجاد می شود. افراد حرفه ای در صورت مشاهده ی کوچکترین علائم بیماری این گیاه به سرعت وارد عمل شده و آن را از بین می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *