معرفی گل آنتوریوم

گل آنتوریوم از خانواده ی شیپوری هاست؛ با اسپاته های رنگی، که چشم هر بیننده ای را به خود خیره میکند. اسپاته های گل آنتوریوم در رنگهای قرمز، زرد و سفید میباشند که در فصل بهار و تابستان روی گیاه ظاهر شده و به مدت 3 ماه روی گیاه میمانند. نام علمی آنتوریوم Anthurium spp بوده که از خانواده ی آراسه ها به شمار میرود. آنتوریوم بومی آمریکا،مکزیک ،آرژانتین و اروگوئه میباشد که دارای 800 گونه متفاوت است. آنتوریوم شزریانوم، آنتوریوم آندرانوم، آنتوریوم کریستالیوم از گونه های رایج این گیاه است.

این گیاه میتواند تا یک متر رشد کند. بعضی گونه ها در پاییز و زمستان هم گل میدهند، اما بیشتر در فصل بهار و تابستان شروع به گلدهی کرده و گلها تا دو سه ماه روی گیاه میمانند. از نکات جالب توجه در ارتباط با گیاه این است که آنتوریوم به عنوان نماد خوشحالی و خوش شانسی نیز شناخته میشود.

گیاه شناسی گل آنتوریوم

نامهای رایجگل آنتوریوم
بومیآمریکا،مکزیک ،آرژانتین و اروگوئه
خانوادهآراسه
میزان رشدیک متر
ویژگی های منحصر به فردنماد خوشحالی و خوش شانسی
دمای نگهداری20 الی 30 درجه سانتی گراد
بستر کشتترکیب خاک برگ،خاک چوب و زغال
انواعآنتوریوم شزریانوم، آنتوریوم آندرانوم، آنتوریوم کریستالیوم
فصل گلدهیبهار و تابستان

 

شرایط نگهداری از گیاه آنتوریوم

نحوه ی کشت و تکثیر گل آنتوریوم

آنتوریوم را میتوان به دو روش تکثیر نمود: بذر، ریشه و قلمه

تکثیر به روش تقسیم ریشه:

برای انجام این کار می توانید گیاه خود را از گلدان خارج کرده و مقداری از ریشه های آن را جدا کنید ،بهتر است برای انجام این کار به دنبال ریشه ها و جوانه های تازه گیاه بگردید.

بخش هایی از انشعابات ریشه را که راحت تر جدا می شوند ،جدا کرده و آن را در گلدانی جدید بکارید.

تکثیر به روش قلمه:

برای تکثیر به روش قلمه ،با یک قیچی تیز ساقه ای به طول 15 سانتی متر را از گیاه مادری جدا کرده و سپس برگ های پایینی آن را جدا کنید (قلمه باید دارای حداقل 2 الی 3 برگ باشد )، سپس انتهای قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و آن را در خاکی سبک قرار دهید.

پس از کاشت قلمه ها خاک گیاه را تا زمان اشباع آبیاری کنید و سپس یک روز در میان به آبیاری گیاه بپردازید تا خاک گیاه خشک نشود.

گلدان قلمه ها را در محیطی با نور فیلتر شده و رطوبت بالا قرار دهید و منتظر بمانید تا ریشه تشکیل شود.

زمان تعویض گلدان

در صورتی که شاهد بیرون زدن ریشه های گیاه از انتهای گلدان و یا بی حالی آنتوریوم  بودید زمان آن رسیده که گلدان گیاه را تعویض کرده و آن را به گلدانی با دو سایز بزرگ منتقل کنید.

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای تعویض گلدان آنتوریوم در فصل زمستان (زمانی که گلدهی گیاه تمام شده باشد )است،توجه داشته باشید که گلدان جدید دارای زهکشی مناسب باشد

آفت ها وبیماریهای گل آنتوریوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *