معرفی گل اطلسی

گل اطلسی یا آمارلیس( petunia ) با نام علمی PETUNIA HYBRIDA، از خانواده Solanaceae که زادگاه آن قاره آمریکاست.  

گل اطلسی  معمولا دو رنگ است، همچنین تنوع زیادی دارد و در رنگهای بنفش، قرمز و صورتی دیده می شود. گل اطلسی از نظر شکلی به چهار دسته تقسیم میشود: پرگل، پرپر، چین دار و گل درشت.

گل اطلسی گاهی تا 60 سانتی متر هم رشد میکند و چون گل اطلسی گیاهی است با رشد سریع، میتواند تا 30 سانتیمتر گستردگی پیدا کند.

یکی از ویژگی های مهم گیاه این است که با وجود اینکه یکساله میباشد، اما در صورت عدم دمای زیر صفر و یخبندان میتواند به عنوان یک گیاه چندساله نگهداری شود.

گلهای شیپوری گل اطلسی معمولا در دو رنگ ترکیبی هستندکه در فصل تابستان تا پاییز ظاهر میشوند.

گیاه شناسی گل اطلسی

نامهای رایجگل اطلسی و آمارلیس
بومیآمریکا
خانواده Solanaceae
میزان رشد60 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردرشد سریع و گلهای رنگارنگ
دمای نگهداری 18 الی 25 درجه سانتی گراد
بستر کشت خاک معمولی، کود دامی پوسیده و خاک برگ
انواعپرگل، پرپر، چین دار و گل درشت
فصل گلدهی فصل تابستان تا پاییز

شرایط نگهداری گل اطلسی

نحوه ی کشت و تکثیر گل اطلسی

گل اطلسی، معمولا به دو روش معمولا کشت و تکثیر میشود:

تکثیر به روش تقسیم بوته:

برای تکثیر به این روش ابتدا خاک را مرطوب کرده و اطلسی را از آن خارج کنید. با استفاده از چاقوی تیز و ضدعفونی شده گیاه مادر را به چند قطعه تقسیم نمایید. هر قسمت باید دارای ساقه و ریشه ی جدا باشد. هر کدام را در گلدانی با سایز مناسب بکارید.

فصل پاییز برای این کار مناسب است. در طول زمستان باید گلدان ها، در محلی با دمای مناسب (گلخانه) قرار داده شوند تا روند تکثیر به بهترین نحو صورت گیرد. بعد از اتمام روند ریشه زایی، اطلسی را به محل مدنظرتان انتقال دهید.

تکثیر به روش کاشت بذر:

در اسفند ماه گلدانی با عمق کم تهیه کرده و درون آن خاک مناسب بریزید. خاک را به خوبی خیس کرده و بذرهای اطلسی را در عمق کم و با فاصله از هم درون آن بکارید. در صورتی که محل نگهداری  بذرها مناسب باشد حدود سه ماه بعد اطلسی شروع به گلدهی می کند.

زمان تعویض گلدان

 زمان خاصی برای این کار وجود ندارد؛ اما بهتر است زمانی که گیاه نیاز به هرس کردن دارد و ریشه ها بیرون زده، نسبت به تعویض گلدان اقدام نمود.

آفت ها و بیماری های گل اطلسی

گل اطلسی گیاه مقاومی است، اما با این وجود گاهی برخی از مشکلات سلامت آن را تهدید می کنند. اما ممکن است با برخی آفات و مشکلات درگیر شود.

شته: این آفت به سرعت تکثیر یافته و از شیره ی اطلسی تغذیه می کند. در صورتی که به موقع از بین نرود رشد با مشکلات جدی روبه رو می شود.

بیماری های قارچی و کپک خاکستری: این دو مورد لکه های قهوه ای روی  برگ ها و ساقه های اطلسی ایجاد می کنند. برای درمان با استفاده از قارچ کش گیاه خود را سمپاشی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *