معرفی کروتون رشته ای

کروتون رشته ای یکی از گیاهان آپارتمانی است که با داشتن رنگهای گرم در خود زیبایی دوچندانی به فضای منزل میبخشد. کروتون رشته ای با نام thin shoestring croton و نام علمی Codiaeum variegatum جزو خانواده ی افوربیاسه به شمار میرود. زادگاه اصلی گیاه هند و سریلانکا میباشد. از انواع کروتون میتوان به گل کروتون معمولی، گل کروتون گورخری، گل کروتون پنجه مرغی اشاره نمود. کروتون رشته ای در گلدان تا 50 سانتیمتر میتواند رشد کند اما در فضای طبیعی تا 3 متر هم رشد میکند. در فصل بهار و تابستان گل های نر و ماده آن جداگانه بر روی گل آذین قرار می گیرند و تبدیل به میوه هایی شبیه کپسول میشوند.

گیاه شناسی کروتون رشته ای

  نامهای رایجکروتون رشته ای
بومیهند و سریلانکا
خانواده افوربیاسه
میزان رشد50 سانتیمتر تا 3 متر
ویژگی های منحصر به فردوجود رنگهای گرم در گیاه
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت خاک برگ، خاک باغچه و ماسه شسته نرم
انواعکروتون معمولی، گل کروتون گورخری، گل کروتون پنجه مرغی
فصل گلدهی بهار و تابستان

شرایط نگهداری کروتون رشته ای

نحوه ی کشت و تکثیر کروتون رشته ای

 تکثیر کروتون رشته ای به دو صورت است. با استفاده از روش قلمه زدن کروتون رشته ای و روش خواباندن هوایی.

ساده ترین و رایجترین روش تکثیر قلمه زنی است: ابتدا قلمه هایی به اندازه ی 15 سانتیمتر تهیه نموده و چند ساعت در گوشه ای نگهداری کرد تا شیره ی آنها خارج شود و قسمتی که برگ ندارد را باید در بستر آماده شده کشت نمود. قلمه ها باید در بستری کشت شوند که رطوبت بالای داشته باشند.

روش خوابانیدن هوایی: ابتدا پوست ساقه هایی که 30 سانتیمتر هستند را جدا کرده و دور آن را به خزه پوشانده و پلاستیک دور آن پیچیده شود تا عمل ریشه زایی صورت بگیرد.

زمان تعویض گلدان

 بهترین زمان فصل بهار است.  فصل کشت و تکثیر گیاه به گونه ای است که در همه مواقع می‌توان آن را کشت و تکثیر نمود. اما بهترین موقع فصل بهار است. در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد تا یک  سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها وبیماریهای کروتون رشته ای

 برگ ریزی،  تغییر رنگ برگ ها، چسبناک شدن و زرد و ضعیف شدن برگ ها از مهمترین مشکلات مربوط به کروتون رشته ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *