معرفی گیاه شفلرا ابلق

گیاه شفلرا در دو نوع سبز و ابلق وجود دارد، که با توجه به نگهداری آسان برخی از نکات را در ارتباط با نگهداری آن باید رعایت شود. شفلرا با نام علمی  Schefflera arboricola جزو خانواده ی آرالیاسیا بوده که خاستگاه آن استرالیا است. چندین گونه ی معروف گیاه عبارتند از: انواع مختلف شفلرا کوتوله، شفلرا آلپین، شفلرا کوچک، شفلرا آدام اسمیت، شفلرا استرالیایی، شفلرا جفت، شفلرا آرالیای دروغین، شفلرا طلایی سبز، شفلرا جینین، شفلرا تایوانی، شفلرا ترینت و فورودین. از ویژگی های بارز گیاه قابلیت تبدیل آن به بونسای است ویژگی دیگر این گیاه سمی بودن آن است. در صورت شرایط مناسب ودر فضای بیرون می تواند تا ۳ متر رشد کند و میتواند در فصل تابستان به گلدهی برسد البته اگر در فضای مناسب و باز باشد. این گلها جنبه تزیینی ندارند.

گیاه شناسی شفلرا ابلق

نامهای رایجگیاه پنج برگ و شفلرا
بومیاسترالیا
خانواده آرالیاسیا
میزان رشد۳ متر
ویژگی های منحصر به فردقابلیت تبدیل به بونسای
دمای نگهداری 15 تا 27 درجه سانتیگراد
بستر کشت کوکوپیت خاک باغچه ای پرلیت شکری ماسه سرند شده
انواعشفلرا کوتوله شفلرا آلپین شفلرا کوچک شفلرا آدام اسمیت شفلرا استرالیایی
فصل گلدهی تابستان

شرایط نگهداری شفلرا ابلق

نحوه ی تکثیر و کشت شفلرا ابلق

این گیاه معمولا به روش قلمه زنی و خوابانیدن  شاخه تکثیر می یابد در ادامه این دو روش را بررسی خواهیم کرد.

تکثیر به روش قلمه زنی:

برای این کار ساقه ای که دارای  برگ های جوان است را انتخاب کرده و آن را به وسیله ی قیچی استریل شده از گیاه مادر جدا کنید. طول قلمه باید بین 8 تا 10 سانتی متر باشد. برای اینکه گیاه انرژی خود را صرف ریشه زایی کند برگ های اضافی را جدا کنید.حداقل یک برگ در قسمت پایین نگهدارید. در پایان  انتهای قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و در بستری با خاک سبک بکارید. بعد ازکاشت گلدان را در محلی با دمای بین 18 الی 24 درجه سانتی گراد قرار دهید.

تکثیر به روش خوابانیدن شاخه:

یکی از دلایل اصلی رواج این روش خوابانیدن شاخه تامین مواد مغذی مورد نیاز قلمه توسط گیاه مادر است. برای این کار ابتدا ساقه ای سالم و جوان را انتخاب کنید. آن را تا حد امکان خم کرده و قسمت پایینی اش را در عمق 6 سانتی متری بکارید. با این روش نهایتا 8 هفته زمان لازم است تا یک شفلرای مستقل داشته باشید. دقت کنید تا زمانی که ریشه زایی به نحو احسن شکل گیرد باید خاک گلدان را همواره مرطوب نگهدارید.

زمان تعویض گلدان

این گیاه رشد متوسطی دارد. ارتفاع آن نهایتا تا 2 متر خواهد رسید. هر سال در اواخر اسفند تا اواسط فروردین می توانید گلدان آن را عوض کنید.

آفت ها و بیماری های شفلرا ابلق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *