معرفی گیاه آگاو آناناسی

یکی از گیاهان بسیار خاص آگاو است، که در شرایط بسیار سخت و حساس، میتواند به راحتی زندگی کند. آگاو آناناسی یکی از هزاران گونه های آگاو است که دارای برگهای همیشه سبز و خارهای ریز است. گیاه آگاو آناناسی همیشه سبز است و بعد از گذشت 7 سال از کشت گیاه ساقه ای از میان برگها رشد میکند که همان ساقه ی گل آگاو است. آگاو که گاهی گل خنجری هم نامیده میشود. آگاو با نام علمی agave از خانواده ی Agavaceae به حساب می آید که در انگلیسی به نام Wild Century Plant نیز معروف است.

 آگاو بومی مکزیک آمریکای مرکزی و جنوبی است و دارای 400 گونه ی مختلف میباشد، برخی از این گونه ها عبارتنداز ابلق، سبز، لاله ای، شاهی، فیلیفرا، تیتانوتا، آمریکایی. آگاو گیاهی است که بسیار دیر گل میدهد(معمولا بعد از گلدهی، گلها از بین میروند) به طوری برخی گونه های آن تا چندین سال گل نمیدهند، به همین منظور به آن گیاه قرن میگویند. طول برگهای آگاو گاهی به 2 متر هم میرسد. در صورتی که به خوبی از این گیاه مراقبت کنید گل های زیبایی به رنگ زرد، سبز و سفید تولید خواهد کرد. 7 سال بعد از کاشت آگاو در میانه ی این گیاه ساقه ای بلند می روید که گل ها روی آن رشد می کند.

گیاه شناسی آگاو آناناسی

نامهای رایجآگاو آناناسی، گل خنجری و گیاه قرن
بومیمکزیک آمریکای مرکزی و جنوبی
خانوادهAgavaceae
میزان رشد2 متر
ویژگی های منحصر به فردمقااومت بالا
دمای نگهداری20 تا 30 درجه سانتیگراد
بستر کشتترکیب شن نسبتا درشت و خاک برگ
انواعابلق، سبز، لاله ای، شاهی، فیلیفرا، تیتانوتا، آمریکایی
فصل گلدهیتابستان

شرایط نگهداری گیاه آگاو آناناسی

  • نور: آگاو آناناسی در نور زیاد و مستقیم خورشید ایده آل ترین رشد را تجربه خواهد کرد؛ البته توصیه می کنیم آن را در هنگام ظهر تابستان در سایه قرار دهید؛ چرا که هوای گرم و نور شدید سوختگی برگ ها را به دنبال خواهد داشت.
  • در صورتی که این گیاه را در محیط کم نور قرار دهید بعد از مدتی رشد آن با مشکلاتی روبه رو خواهد شد. با توجه به نکات ذکر شده تامین نور مورد نیاز آگاو آناناسی یکی از اساسی ترین نیازهای آن است.
  • آبیاری: بهترین زمان برای آبیاری این گیاه وقتی است که خاک گلدان تا عمق چند سانتی متری خشک شده باشد. آگاو آناناسی از غرقاب شدن بیزار است در صورتی که در این شرایط قرار گیرد دچار پوسیدگی ریشه شده و از بین خواهد رفت.
  • به ندرت پیش می آید که آگاو به دلیل کم آبی از بین برود. مرگ این گیاه اکثرا به دلیل آبیاری نامنظم و بیش از حد اتفاق می افتد.
  • دقت داشته باشید نیاز آبی آگاو آناناسی در فصول مختلف متفاوت است. در فصل زمستان به دلیل کاهش دما خاک گلدان دیرتر از زمان های دیگر خشک می شود به همین دلیل باید فواصل بین آبیاری را افزایش دهید.
  • کوددهی: خاک غنی برای این گیاه مناسب نیست به همین دلیل در اوایل فصل رشد (بهار) لایه ای نازک از کود پوسیده ی دامی نیاز غذایی آن را برطرف می کند؛ البته می توان با استفاده از کود 20+20+20 آگاو آناناسی جوان را تغذیه کرد. در هنگام کوددهی تعادل را رعایت کنید زیرا زیاده روی در این زمینه موجب پوسیدگی آگاو می شود.
  • خاک: گیاه آگاو نسبت به رطوبت زیاد حساس است خاک آن باید دارای زهکشی مناسبی باشد تا از تجمع آب در اطراف ریشه پیشگیری کند. آگاو آناناسی علاقه ای به خاک غنی ندارد از این رو توصیه می کنیم که از ترکیب خاک معمولی از جمله ترکیب شن نسبتا درشت و خاک برگ استفاده کنید.
  • دما: آگاو به هوای نسبتا گرم علاقه ی زیادی دارد برای حفظ طراوت و شادابی این گیاه بهتر است آن را در محیطی با دمای پایین قرار ندهید. ایده آل ترین دما برای آگاو آناناسی بین 20 تا 30 درجه ی سانتی گراد است. اگر از این گیاه در خارج از منزل نگهداری می کنید در فصل زمستان آن را به درون منزل انتقال دهید.
  • رطوبت: رطوبت زیاد برای این گیاه سم است. معمولا رطوبت معمولی اتاق برای آن کفایت می کند. اگر محل نگهداری آگاو آناناسی بیش از حد خشک باشد می توانید برای جبران ظرفی پر از آب را در کنار گلدان قرار دهید. غبارپاشی نیز در مواقع اضطراری کارآمد است؛ البته از انجام این کار زیر نور شدید و مستقیم آفتاب بپرهیزید چرا که سوختگی برگ ها را به همراه خواهد داشت.

نحوه ی کشت و تکثیر گیاه آگاو آناناسی

از رایج ترین روش های تکثیر این گیاه می توان به کاشت بذر و پاجوش اشاره کرد. در ادامه این دو روش را مورد بررسی قرارخواهیم داد.

تکثیر به روش کاشت بذر:

برای تکثیر به این روش ابتدا بذرهای آگاو را حدود یک شبانه روز را در آب ولرم بخیسانید سپس آنها را گلدانی با سایز ایده آل که با خاک مناسب پرشده است بکارید و در محیطی با نور مناسب قرار دهید.

برای افزایش روند جوانه زنی باید رطوبت خاکرا حفظ کنید. این کار را با استفاده از نایلون شفاف که چند سوراخ دارد انجام دهید. با این پلاستیک روی گلدان را بپوشانید. سوراخ ها به تهویه ی مناسب هوا کمک می کند و از پوسیدگی ریشه پیشگیری می کند.

بعد از مدتی که جوانه های آگاو آناناسی را مشاهده کردید پلاستیک را از روی گلدان برداشته و آن را به محل مناسبی انتقال دهید.

تکثیر به روش پاجوش:

بعد از گذشت چند سال که آگاو آناناسی بالغ شد پاجوش های کوچکی از کناره های ریشه شروع به رشد می کنند. زمانی که پاجوش ها به خوبی رشد کردند می توانید به کمک چاقوی تیز و ضد عفونی شده پاجوش ها را از گیاه مادر جدا کنید. هر کدام را به گلدانی جدا انتقال دهید. باید به خوبی از این پاجوش ها مراقبت کنید تا روند تکثیر با موفقیت صورت گیرد.

زمان تعویض گلدان

 آگاو آناناسی رشد کندی دارد. حدود دو سال زمان لازم است که ریشه های این گیاه تمام گلدان را فرا بگیرند؛ البته با توجه به محل زندگی شما این زمان متغیر است. در واقع تشخیص زمان مناسب تعویض گلدان به عهده ی شماست از این رو هر زمان ریشه ی آگاو را از زیر گلدان مشاهده کردید می توانید آن را جابه جا کنید.

آفت ها و بیماری های آگاو آناناسی

 از آنجایی که آگاو آناناسی در دسته ی گیاهان مقاوم جای دارد به ندرت دچار آلودگی می شود؛ با این وجود اگر بیش از حد در شرایط نامساعد قرار گیرد با مشکلاتی روبه رو می شود. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حلزون ها و راب ها: منبع غذایی این دسته از حشرات برگ های آگاو می باشد. برای برطرف کردن این مشکل می توانید از سموم سیستماتیک و یا راب کش کمک بگیرید.
  • پوسیدگی ریشه:اصلی ترین عامل بروز این مشکل آبیاری بیش از حد است. برای پیشگیری از بروز این اتفاق در کنار آبیاری متعادل باید از خاکی با زهکشی بالا برای این گیاه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *