معرفی یاس رازقی

گل یاس (JASMINE) از جمله گیاهان زینتی و معطر است که در زیباسای فضای باز نقشی مهم به عهده دارد. البته به صورت شاخه بریده شده در گلدان نیز متوان از آن نگهداری کرد، که این امر به کاهش و توقف گلدهی آن منجر میشود.

گل یاس چندین نوع دارد که مهمترین آنها عبارتند از: گلبول، زمستانی، هندی، بوته ای، چینی. یاس رازقی با نام ARABIAN JASMINE، از خانواده OLEACEAE که بیشتر بومی هندوستان است. این گیاه خاصیت رونده دارد و میتواند تا چندین متر رشد کند. ویژگی منحصر به فرد گیاه یاس رازقی معطر بودن گیاه میباشد.

گلها از فصل بهار تا پاییز آشکار میشوند.

گیاه شناسی یاس رازقی

  نامهای رایجیاس رازقی
بومیهندوستان
خانواده OLEACEAE
میزان رشدخاصیت رونده
ویژگی های منحصر به فردیک گیاه معطر
دمای نگهداری 20 تا 30 درجه سانتیگراد
بستر کشت خاکی غنی، سبک با زهکشی بالا
انواعگلبول، زمستانی، هندی، بوته ای ، چینی
فصل گلدهی بهار تا پاییز

شرایط نگهداری یاس رازقی

  • نور: برای اینکه یاس رازقی رشد ایده آلی داشته باشد، باید در محیطی با نور زیاد و غیر مستقیم قرار گیرد. در صورتی که از آن در فضای باز نگهداری می کنید بهتر است در سایه قرار گیرد. در صورتی که نور شدید و مستقیم با این گیاه برخورد کند برگ هایش سوخته و از بین می روند از سوی دیگر اگر در تاریکی قرار گیرد رشد علفی پیدا کرده ساقه ها بلند شده و ظاهر زیبای خود را از دست می دهد.
  • آبیاری: در آبیاری از اهمیت بالایی برخوردار است. به هیچ وجه اجازه ندهید کمبود آب را احساس کند هر وقت خاک گلدان کمی خشک شد آبیاری را آغاز کنید. بهتر است برای بهبود روند رشد از آب جوشیده ی سرد شده یا آب باران استفاده کنید؛ البته می توانید آب شیر را به مدت 24 ساعت در ظرفی ساکن قرار دهید سپس به گیاه خود بدهید.یاس رازقی مانند بسیاری از گیاهان از غرقاب شدن بیزار است. این کار در دراز مدت بیشترین آسیب را به گیاهتان وارد می کند.
  • کوددهی: رای اینکه روند گلدهی یاس رازقی بهتر انجام شود از مواد مغذی استفاده کنید. برای این کار در فصل رشد (بهار و تابستان ) با استفاده از کودی که حاوی آهن و هیومیک اسید است آن را تقویت کنید. در این دو فصل هر ماه دو مرتبه آن را تغذیه نمایید.
  • خاک: برای اینکه گیاهتان ایده آل ترین رشد را داشته باشد باید در خاکی غنی، سبک با زهکشی بالا قرار گیرد؛ همچنین نباید خاک این گیاه حاوی آهک باشد. به هیچ وجه از خاک قلیایی برای آن استفاده نکنید.
  • دما: این گیاه به هوای سرد بسیار حساس است دمای ایده آل برای نگهداری گیاه معمولا 20 تا 30 درجه است.
  • رطوبت: این گیاه به رطوبت متوسط نیاز دارد. اگر محیط نگهداری آن خشک است می توانید با استفاده از روش های مختلف این نیاز را برطرف کنید. ساخت جزیره و غبارپاشی از متداول ترین راه های تامین رطوبت یاس رازقی هستند.

نحوه ی کشت و تکثیر یاس رازقی

مناسبترین و رایجترین روش تکثیر گل یاس، قلمه زنی است. به همین منظور باید قلمه ی مناسب را از گیاه مادری جدا نموده و و در بستر کشت مناسب کشت نمود. بعد از دو هفته قلمه های کشت شده شروع به ریشه زنی میکنند که بایستی به گلدان دیگر منتقل شوند.

زمان تعویض گلدان

 باید سالانه گلدان گیاهان در حال رشد را با یک سایز یزرگتر و خاک جدید تعویض کنید. برای گیاهانی که رشد خود را کرده اند می‌توانید هر 2 یا 3 سال یکبار گلدان را تعویض نمایید.

آفت ها و بیماری های یاس رازقی

  • حشرات اردی( شپشک آرد آلود): این حشرات، حشرات سفید رنگی هستند که اندازه آن ها چیزی حدود ۳ تا ۴ میلی متر است و در محور ساقه ها و برگ ها رشد می کنند و برای از بین بردن این آفات از مواد روغنی استفاده می شود.
  • شته: در صورت نگه دای گل یاس رازقی در خارج از محیط منزل و یا آبیاری بیش از حد آن، امکان حمله شته ها به این گیاهان وجود خواهد داشت. اولین راه مقابله با این آفات، اسپری کردن آب جوش همراه با روغن پارافین است که در صورت عدم تاثیر گذاری این راهکار، سموم دفع آفات راهکار موثری خواهد بود.
  • پوسیدگی ریشه: پوسیدگی ریشه نیز در اثر تهویه نا مناسب و آبیاری بیش از حد گیاه اتفاق  خواهد افتاد و در صورت عدم آبیاری کافی این گیاه، شاخه ها و برگ های این گیاه خشک شده و از دست خواهند رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *