معرفی گل سنگ

گل سنگ یا گل خاردار از خانواده ی Acanthaceae و بومی ماداگاسکار میباشد. نام علمی گیاه Hypoestes sanguinolenta و در انگلیسی با نام Polka dot plant شناس است. گل سنگ گلهای ریزی میدهد که که تحت الشعاع برگها قراردارند زیرا گل سنگ را بیشتر به خاطر برگهایش نگهداری میکنند.

این گیاه در چند رنگ مختلف به چشم میخورد که صورتی از همه معروفتر است. قرمز، سفید، صورتی، سفید کامینا،  لکه ای و کانفتی از انواع رایج گل سنگ هستند. آخر زمستان و اوایل بهار می توان به کشت و تکثیر گیاه پرداخت. فصل گلدهی گیاه معمولاً در اوایل بهار و تابستان است که گل های بسیار ریزی روی گیاه پدیدار می شود.

گیاه شناسی گل سنگ

  نامهای رایجگل خاردار و گل سنگ
بومیآفریقا، ماداگاسکار
خانواده Acanthaceae
میزان رشد30 تا 40 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردبرگهای زیبا
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت پیت ماس پرلیت شکری، خاک باغچه به همراه کودهای آلی
انواعقرمز، سفید، صورتی، سفید کامینا،  لکه ای و کانفتی
فصل گلدهی اوایل بهار و تابستان

شرایط نگهداری گل سنگ

  • نور : این گیاه به نور بسیار زیاد احتیاج دارد اما قرار گرفتن گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید فوراً گیاه را پژمرده می کرده و در نهایت از بین میرود به دلیل احتیاج به نور بالا زمانی که گیاه در مکان های کم نور و سایه قرار میگیرد کم کم خالهای رنگی از روی برگهای گیاه محو می شوند.
  • آبیاری: آبیاری زمان باید صورت بگیرد که کاملاً خاک گلدان خشک باشد در فصل‌های گرم معمولاً هر ۵ روز یکبار میتوان به گیاه آب رساند اما در فصل سرما و خواب زمستانی گیاه بایستی هر هفته یکبار آبرسانی صورت گیرد.
  • کوددهی: برای تغذیه برای رشد بهتر گیاه هر 3۰ روز یکبار باید اقدام به کودهای شود البته بایستی از کود هایی که از دوز پایین این برخوردار هستند استفاده نمود.
  • خاک: بهترین خاک نگهداری گیاه پیت ماس پرلیت شکری در شرایط گلخانه می باشد اما برای کشت و تکثیر در و نگهداری در منزل می توان از گیاه خاک خاک باغچه و یا از کودهای آلی به همراه خاک استفاده نمود.
  • دما: بهترین دمای نگهداری این گیاه بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد.
  • رطوبت: گل سنگ دوستدار رطوبت است بنابراین باید رطوبت مورد نیاز را برای گیاه فراهم نمود.

نحوه ی کشت و تکثیر گل سنگ

 به دو روش می توان گیاه گل سنگ را تکثیر نمود پرورش بذر و قلمه زدن ساقه تکثیر از طریق بذر برچسب ها را در رنگهای مختلف مثلاً سه رنگ قرمز سفید و صورتی به صورت تکی می توان در سینی کشت ۱۰۰ یا ۱۲۰عددی قرارداد بستر کشت باید ترکیبی از پیت ماس و پرلیت شکری باشد بعد از قرار دادن قطر ها در بستر کشت روی آنها باید کوکوپیت سرند شده ریخته شود سپس در قسمت مه پاش چیده و آبیاری شوند نکته مهم اینکه بعد از آبیاری روی سینی کشت پلاستیک کشیده شود بعد از گذشت چهار روز بذر ها شروع به جوانه زدن میکند تکثیر از طریق قلمه ساقه ابتدا باید قلمه های به حدود ۸ تا ۱۰ سانتی متر از گیاه مادر جدا نموده و سپس آنها را در هورمون ریشه زایی قرار داد و در بستر کشت مناسب کشت نمود.

زمان تعویض گلدان

 در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد یک تا دو سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

مشکلات و آفات گیاه گل سنگ

  • پژمرده شدن گل سنگ: کمبود آب و نرسید آب به ریشه ها باعث این مشکل میشود.
  • زرد شدن برگ گل سنگ: کمبود نور و عدم مواد مغذی در خاک این مشکل را به وجود می آورد.
  • خشک شدن برگ گل سنگ: عمده ترین و شایع ترین دلیل خشکی برگ ها، مخصوصاً خشکی حاشیه برگ ها، به دلیل کمبود رطوبت محیط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *