معرفی گیاه کروتون

گیاه کروتون یکی از گیاهان زیبا و آپارتمانی است که با داشتن طرح برگهای زیبا، گزینه ی مناسبی برای نگهداری در منازل، ادارات، شرکتها و سازمانهاست. برگهای گیاه کروتون دارای لکه های رنگی زیبایی به رنگهای قهوه ای، نارنجی، سبزتیره، ارغوانی، صورتی و زرد است که چشمها را به خود خیره میکند.

نام علمی گیاه کروتون Codiaeum variegatum است که جزو خانواده ی Euphorbiace میباشد. خاستگاه اصلی گیاه کروتون جنوب شرق آسیاست. کروتون دارای بیش از 15 گونه است که از مهمترین گونه های گیاه به کروتون گورخری، رشته‌ای و پنجه مرغی یا پنجه کلاغی اشاره کرد که قابلیت نگهداری در منزل را دارند.

کروتون در گلدان تا 60 سانتیمتر میتواند رشد کرده و بین 30 تا 40 سانتیمتر گسترده شود. البته که در فضای بیرون تا 3 متر هم میتواند رشد کند.

گیاه شناسی کروتون

  نامهای رایجکروتون معمولی
بومیجنوب شرق آسیا
خانواده Euphorbiace
میزان رشد60 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردمقاومت بالای گیاه
دمای نگهداری 20 تا 25 درجه سانتیگراد
بستر کشت خاک زهکشی شده و اسیدی
انواعکروتون گورخری، رشته‌ای و پنجه مرغی
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری از گیاه کروتون

  • نور: گیاه کروتون به نور بالا و البته فیلتر شده نیاز دارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سوختگی برگها را به دنبال دارد.
  • آبیاری: بهترین زمان برای آبیاری وقتی است که خاک گیاه خشک شده باشد با توجه به شرایط فصلی هر هفته باید آبیاری شود.
  • کوددهی: در فصل رشد گیاه که بهار و تابستان است کوددهی باید صورت بگیرد.
  • خاک: بهترین و مناسب ترین ترکیب خاک برای کاشت کروتون خاکی است که مقداری اسیدی باشد ( اگر خنثی هم بود ایرادی ندارد اما نباید قلیایی باشد )، این خاک همچنین باید غنی بوده و زهکشی بالایی نیز داشته باشد، برای بالا بردن زهکشی خاک های معمولی می‌توانید یک قسمت ماسه به آنها اضافه نمایید.
  • دما: بهترین دما برای رشد بهتر و ایده آل این گیاه دمایی بین 20 الی 25 درجه سانتیگراد می‌باشد.
  • رطوبت: این گیاه رطوبت دوست است برای تامین رطوبت گیاه میتوان از جزیره استفاده کرد.

نحوه ی کشت و تکثیر کروتون آکوبا

تکثیر کروتون به دو روش قلمه زدن و خواباندن هوایی صورت می‌گیرد. بهترین و معمول ترین روش برای تکثیر این گیاه استفاده از قلمه می‌باشد. ابتدا قلمه های 8 تا 10 سانتیمتری از گیاه مادری جدا نموده و سریعا در بستر مناسب کشت شود. روی قلمه ها را توسط پلاستیک کاور کرده و سطح خاک را همواره مرطوب نگه دارید. لازم است قلمه ها را نیز در محیط نیمه سایه قرار داده و مراقب باشید مورد تابش آفتاب مستقیم قرار نگیرند. و از کود دادن اجتناب نمایید.

زمان تعویض گلدان

 تعویض گلدان این گیاه محدود به فصل خاصی نیست و میتوان در تمام فصول سال نسبت به تعویض آن اقدام نمود. اما به منظور افزایش احتمال موفقیت و‌حصول نتیجه‌ی دلخواه توصیه می‌شود این کار را در تابستان انجام دهید.

آفت ها وبیماریهای کروتون آکوبا

 پوسیدگی ریشه، سیاه شدن برگهای گیاه، ریزش برگهای گیاه، ایجاد نقاط زرد، نارنجی یا قهوه‌ای روی گیاه آکوبا، سوختگی ساقه، بیماری های قارچی از مهمترین مشکلات گیاه کروتون به شمار می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *