معرفی برگ عبایی

برگ عبایی یا bar room plant با نام علمی Aspidistra elatior، یکی از گیاهان ریزوم دار است، که به شرایط سخت بسیار مقاوم است. ریزوم دار بودن گیاه به این معنی است، که هیچ گونه ساقه ای ندارد فقط از طریق ریزوم های زیرزمینی رشد میکند، که برگهای پارویی شکل و عمودی آن به چشم میخورد. نامهای دیگر برگ عبایی در فارسی سپرگرده و گیاه چدنی است. این گیاه عمر طولانی داشته و میتواند در هر شرایط محیطی زنده بماند، به شرط آنکه در معرض نور مستقیم خورشید و تحت آبیاری زیاد قرار نگیرد. اگر برگ عبایی در فضای بیرون از منزل نگهداری شود، شاهد گلدهی گیاه خواهیم بود، برگ عبایی جزو گیاهان گلدار است، که گلهای ریز بنفش رنگ در تابستان روی آن پدیدار میشوند.

گیاه شناسی برگ عبایی

نامهای رایجآسپیدیسترا و سپرگرده
بومیچین و ژاپن
خانوادهسوسنیها
میزان رشد60 سانتیمتر
ویژگی های منحصر به فردتحمل دماهای پایین حتی صفر
دمای نگهداری10 تا 20 درجه سانتیگراد
بستر کشتخاک با پی اچ 5 تا 6
انواعآشاهی، ابلق و آواز لنون
فصل گلدهیامکان گلدهی در صورت نگهداری در بیرون از منزل

شرایط نگهداری برگ عبایی

  • نور: همانطور که گفته شد برگ عبایی از جمله گیاهان مقاوم است که می تواند در هر شرایطی رشد کند، ولی مناسب ترین نور برای نگهداری از این گیاه محیطی روشن و به دور از نور مستقیم خورشید است.
  • آبیاری: برگ عبایی به آب زیادی احتیاج ندارد، به طوری که در برابر کم آبی کاملا مقاوم است، و علت این امر بوته ای بودن ریشه و ساقه های گیاه است که باعث می شود این گیاه با بوته و برگ های بلند آب زیادی را در خود ذخیره کند .
  • برای آبیاری این گیاه توصیه می شود تا اجازه دهید سطح خاک گیاه به طور کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید.
  • کوددهی: توصیه می شود در فصول رشد یعنی بهار و تابستان ماهی یک بار این گیاه را با کود آهن تغذیه کنید ،همچنین می تواند هر دو ماه یک بار از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی برای تامین نیاز های گیاه استفاده کنید.
  • خاک: مهم ترین نکته در رابطه با خاک گیاه این است که از برگ عبایی  به خاکی با زهکشی بالا نیاز دارد،همچنین خاک این گیاه باید کمی قلیایی باشد بنابراین بهتر است از خاکی استفاده کنید که PH  آن بین 6.5  الی 5.5 باشد.
  • شما می توانید از ترکیب خاک باغچه +شن+ ماسه بهترین بستر را برای برگ عبایی خود ایجاد کنید.
  • دما: دمای مناسب برای نگهداری گیاه 10 تا 20 درجه است.
  • رطوبت: رطوبت محیط خانه برای نگهداری از این گیاه کافی است ،البته در روز های گرم و خشک توصیه می شود برای تامین رطوبت گیاه از روش جزیره و یا قرار دادن ظرفی آب در کنار گلدان  اقدام کنید.

نحوه ی کشت و تکثیربرگ عبایی

شما می توانید برای تکثیر برگ عبایی از تقسیم ریزوم گیاه، در اواسط فصل بهار تا اوایل تابستان اقدام کنید . برای تکثیر به این روش کافی است، گیاه پایه مادری را به آرامی از گلدان خارج کنید و سپس بوته گیاه را از محل طوقه با چاقویی تیز یا قیچی باغبانی که از قبل ضد عفونی کرده اید به چند قسمت تقسیم کنید .

هر دو الی سه ریزوم جدا شده را در گلدانی با ترکیب خاکی مناسب شامل کمپوست قلمه و مواد آلی بکارید سپس گلدان را آبیاری کنید تا آب اضافی از زهکشی انتهای گلدان خارج شود ،توجه داشته باشید تا زمان ریشه دار شدن گیاه به ویژه در یک هفته اول سطح خاک را همواره مرطوب نگهدارید .

زمان تعویض گلدان

 برگ عبایی رشد متوسطی دارد بنابراین توصیه می شود هر2-3 سال یک بار در اوایل فصل بهار نسبت به تعویض گلدان آن اقدام کنید .

همچنین در صورتی که شرایط تعویض گلدان را نداشتید ،بهتر است سطح گیاه را با خاکی جدید تعویض کنید تا مواد مورد نیاز از این طریق تامین شود .

آفت ها وبیماریهای برگ عبایی

  • حشرات آردی : این حشرات باعث تخلیه آب موجود در ساقه ها و در نهایت از بین رفتن کل گیاه می شوند . در صورتی که گیاه خود را در محیط گرم و خشک و نزدیک به وسایل گرمایشی نگهداری کنید شاهد این نوع آفات خواهید بود . برای از بین رفتن این آفات می توانید از سموم حشره کش نفوذی استفاده کنید .
  • لکه برگ: این لکه ها معمولا با رنگ های قهوه ای و سیاه بر روی برگ های گیاه ظاهر می شوند که به مرور زمان بزرگ تر شده و تمام گیاه را آلوده می کنند .
  • برای رفع این عارضه برگ های آلوده را از گیاه جدا کرده و سپس با استفاده از قارچ کش قوی در جهت جلوگیری از ایجاد مجدد آن ها اقدام کنید.
  • حشرات اسکیل : این حشرات منجر به قهوه ای شدن و در نهایت از بین رفتن برگ های گیاه می شود ،برای مبارزه با این حشرات می توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *