معرفی بونسای جینسینگ

بونسای یعنی نمونه ی کوچک شده ی درختان که بیشتر در مناطق شرقی آسیا رواج داشته است. بونسای جینسینگ با نام انگلیسی ginseng bonsai از خانواده ی موراسه آ به شمار می آید. نام علمی گیاه که Ficus retusa و بومی شرق آسیا به خصوص چین و ژاپن است. از میان انواع بونسای، این نوع فراوانترین گونه ی بونسای به شمار می آید؛ زیرا سرعت رشد بالایی دارد و نسبت به دیگر انواع بونسای زمان زیادی رابرای پرورش به خود اختصاص نمیدهد. گاهی اوقات برای زیبایی فیکوس را به آن پیوند میزنند. از خصوصیات منحصر به فرد بونسای جنسینگ این است که کاربرد دارویی دارد و در درمان برخی مشکلات به کار می رود. این گیاه به دو گونه ی کشت در فضای داخلی و کشت در فضای بیرونی تقسیم میشود که در صورت کشت در فضای بیرون تا 3 متر میتواند رشد کند.  

گیاه شناسی بونسای جینسینگ

نامهای رایجفیکوس تایوانی، انجیر بانیان
بومیشرق آسیا
خانوادهموراسه آ
میزان رشد3 متر در فضای آزاد و 50 سانتیمتر در منزل
ویژگی های منحصر به فردخواص دارویی گیاه
دمای نگهداری20 تا 30 درجه سانتیگراد
بستر کشتکوکوپیت خاک باغچه خاک برگ و ماسه
انواعداخلی و خارجی
فصل گلدهیفاقد گلدهی

شرایط نگهداری بونسای جینسینگ

  • نور: گیاه جنسینگ به یک فضای کاملا پر نور احتیاج دارد مکان های تاریک برای این گیاه بسیار مضر است البته در مقابل نور شدید خورشید دوام زیادی ندارد.
  • آبیاری: این گیاه به آبیاری زیاد احتیاج ندارد؛ زیرا یک گیاه کاملا مقاوم است، البته کمبود آب هم باعث پژمردگی گیاه میشود. به صورت معمول زمانی که خاک گلدان خشک باشد میتوان نسبت به آبیاری اقدام نمود.
  • کوددهی: در فصل بهار و تابستان نیاز است تا هر دو هفته یکبار کوددهی صورت بگیرد، تا روند رشد گیاه متوقف نشود. میتوان از کودهای مایع مخصوص گیاهان زینتی برای اینکار استفاده کرد.
  • خاک: برای نگهداری از گیاه به خاکی با زهکشی بالا نیاز است تا هم زطوبت خاک حفظ شود هم تبدیل به گل نشود. خاک مناسب برای این گیاه گیاه کوکوپیت خاک باغچه خاک برگ ماسه سرند شده می باشد.
  • دما: بهترین دمای نگهداری گیاه 20 تا 30 درجه سانتیگراد می باشد دمای پایین تر از این می تواند به گیاه آسیب برساند.
  • رطوبت: برای داشتن رطوبت نیاز است تا هر روز به صورت مستقیم غبار پاشی صورت بگیرد البته به شرطی که زیاد نباشد تا گیاه دچار آفتهای قارچی نشود.

نحوه ی کشت و تکثیر بونسای جینسینگ

 این گیاه هم از طریق کشت بذر و هم از طریق قلمه گیری تکثیر می شود تکثیر از طریق بذر پس از تهیه بذر مناسب بذر ها باید در یک گلدان چیده شده و روی آنها مقداری خاک ریخته شود سپس آبیاری صورت گیرد تا خاک مرطوب شود و بعد از آن روی آن ها با پلاستیک سایه اندازی شود تکثیر به روش قلمه زنی ابتدا قلم های مورد نیاز را از روی گیاه جدا کرده سپس پس آنها را در یک گلدان با کوکوپیت ترکیب کوکوپیت بهشت شود بعد از کشتن قلمه باید روی آن با پلاستیک سایه اندازی شود بعد از ریشه زنی قلمه ها باید آنها را به گلدان جدید انتقال نمود.

زمان تعویض گلدان

در شرایط گلخانه برای تعویض گلدان زمان خاصی وجود ندارد اما اگر در خانه باشد بهتر است که گلدان در فصل بهار تعویض شود. زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده باشد تا دو یا سه سال نیاز به تعویض گلدان نیست.

آفت ها و بیماری های بونسای جینسینگ

این گیاه نسبت به بیماریهای قارچی حساس است که علت آن آبیاری زیاد است. همچنین دربرابر آفتهایی مثل شته، کنه و شپشک توان زیادی ندارد. یکی دیگر از مشکلات بنسای جنسینگ زرد شدن برگها و همچنین ریز شدن آنهاست که علت این مشکل به سرما، آبیاری زیاد نورکم و بیماریهای قارچی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *