معرفی فیکوس لیراتا

یکی از گونه های فیکوس با نام فیکوس لیراتا یا برگ ویولونی بوده که با نام علمی Ficus lyrate از خانواده ی Moraceae به شمار میرود. فیکوس لیراتا بومی غرب آفریقاست و دارای چندین نوع مختلف است که مهمترین آنها عبارتنداز آلمانی، تبریزی، فیکوس پیچ، معمولی ، برگ انجیری، برگ ریز و جنگلی. گیاه فیکوس در مناطق بومی و باز ارتفاع آن به 12 متر هم میرسد ولی در آپارتمان ارتفاع آن تا ۲ متر یا بیشتر میرسد.

این گیاه فاقد گلدهی است و تنها به خاطر برگهی زیبایش نگهداری میشود. اندازه برگ‌ها ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر بوده و جنبه تزئینی آن زیاد است. برگ‌های فیکوس لیراتا علاوه بر تصفیه کردن و کاهش گرد و غبار هوا، رطوبت محیط را هم کنترل می‌کند که یک ویژگی منحصر به فرد به حساب می آید.

گیاه شناسی فیکوس لیراتا

  نام های رایجفیکوس لیراتا و برگ ویولونی
بومیغرب آفریقا
خانواده Moraceae
میزان رشد2 تا 12 متر
ویژگی های منحصر به فردکنترل آلودگی ها
دمای نگهداری 20 تا 27 درجه سانتیگراد
بستر کشت پیت ماس و پرلیت
انواع فیکوسآلمانی، تبریزی، فیکوس پیچ، معمولی ، برگ انجیری، برگ ریز و جنگلی.
فصل گلدهی فاقد گلدهی

شرایط نگهداری فیکوس لیراتا

  • نور: فیکوس لیراتا بدلیل داشتن برگهای پهن آلودگی هارا به خود میگیرد که خود مانعی برای جذب نور است هر چندروز یکبار باید بادستمال برگها تمیز شوند. نور کافی سبب رشد سریعتر و بهتر گیاه میشود. این گیاه نور غیر مستقیم متوسط را ترجیح می‌دهد و نزدیک پنجره جنوبی بهترین مکان برای قرار گیری آن است. همچنین نور مستقیم خورشید باعث سوختن برگها میشود.
  • آبیاری: بدلیل داشتن برگهایی بزرگ تبخیر آب بسیار زیاد است به همین دلیل باید خاک گلدان دائما مرطوب باشد. به طور کلی نیاز آبی این گیاه متوسط رو به زیاد است البته هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم سبب ریزش برگها خواهند شد.
  • کوددهی: در فصول رشد یعنی بهار و تابستان ماهی یک مرتبه از کودهای شیمیایی مایع برای تقویت گیاه استفاده کنید. دقت کنید که در صورت دادن کود زیاد ممکن است برگها و ریشه گیاه بسوزد و گیاه به طور کامل نابود شود.
  • خاک: ترکیب پیت ماس و پرلیت برای داشتن گیاهی سبز و سالم نیاز است.
  • دما: فیکوس لیراتا به هوای سرد حساس است و موجب ریختن برگها میشود. بهترین دما برای نگهداری این گیاه 20 تا 27 درجه  سانتیگراد است.
  • رطوبت: به رطوبت بالایی نیاز دارد و می‌توانید از راههای متنوع تامین رطوبت گیاهان برای این گیاه استفاده کنید. البته میتوان هر روز غبارپاشی را به صورت مستقیم انجام داد.

نحوه ی کشت و تکثیر فیکوس لیراتا

 فیکوس لیراتا را میتوان به سه روش مختلف تکثیر نمود:

روش قلمه ساقه، خوابانیدن هوایی و تکثیر برگ

تکثیر به روش قلمه زنی: رایجترین روش تکثیر گیاه است. به همین منظور در ابتدای فصل بهار باید قلمه هایی  طول ۱۰-۱۵ سانت که حداقل دارای یک برگ و سه بند باشد را از گیاه مادری جدا کرد. برگهای انتهایی را از قلمه ها جدا نموده و قلمه هارا به مدت 24 ساعت در گوشه ای گذاشته تا شیره یآنها خارج شود برای موفقیت در عمل ریشه زایی قلمه ها باید به مدت 10 ثانیه در هورمون ریشه زایی قرار داده شوند و در نهایت آنهارا در بستر مناسب کشت نمود.

زمان تعویض گلدان

در شرایط نگهداری در گلخانه هر زمان میتوان گلدان را تعویض نمود اما در منزل هر زمان که ریشه ها بیرون زده بود.

آفت ها وبیماریهای فیکوس لیراتا

  • زرد شدن برگها و وجود تارعنکبوت: بدلیل هوای خشک و نبود رطوبت برگها زرد میشوند. تار عنکبوتی نشان از حمله ی کنه است که باید سم پاشی صورت بگیرد.
  • وده های پنبه ای سفید رنگ روی گیاه: این مشکل را شپشک آردآلود به وجود می آورد.
  • نقاط سوخته روی برگ : میتواند ناشی از قارچ در شرایط هوای گرم و و تهویه ناقص باشد و یا غبار پاشی در آفتاب. گاهی شکستگی در ساقه وبرگ نیز سبب بروز این مشکل است.
  • قهوه ای شدن تدریجی و ریزش برگها: اگر گیاه به مقدار کم آب دریافت کند، برگ‌های جوان آن قهوه‌ای شده و دچار ریزش خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *